ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

آشنایی با جت فن و بخش های آن

آشنایی با جت فن و بخش های آن

جت فن ها دسته ای از فن های محوری می باشند که به دلیل استفاده از پروفیل ویژه در پروانه ها و فرم خاص بدنه، قادر هستند به سرعت های دورانی بالا رسیده و حجم زیادی از هوا را در فشار بالا جا به جا کنند.
این ویژگی جت فن ها موجب شده است که در شرایطی که نیاز به هوا دهی زیاد در فضای کم می باشد از آنها استفاده گردد. (مانند پارکینگ ها و تونلها)
یکی دیگر از قابلیت های ویژه جت فن ها، پرتاب هوا و ایجاد یک فضای حرکتی برای جریان هوا است. دلیل این امر سرعت بالای خروج هوا از جت فن ها است. این خاصیت کمک می کند در مواردی که نیاز به سرعت بالای جریان هوا باشد بتوان با استفاده از جت فن به این خواسته رسید.

  • بخش های یک جت فن

الف) موتور الکتریکی: موتور ها بخش محرک سیستم جت فن ها هستند و وظیفه ایجاد چرخش پروانه اصلی رادارند. کیفیت بالای موتورها، توانایی آنها در زمینه تحمل بار مداوم، گرما و شرایط محیطی خاص موجب می گردد یکی از دلایل اصلی قیمت بالای جت فن ها موتور های آنها باشد.
ب) پروانه اصلی: پروانه در جت فن‌ها وظیفه تامین جریان هوای مورد نیاز را دارند. با توجه به سرعت بالای این پروانه ها، فرم مناسب پروفیل نقش به سزایی در بالا رفتن کارآیی آنها ایفا می کند.
ج) بدنه: بدنه جت فن‌ها نقش اصلی را به عنوان شاسی نگه دارنده تجهیزات و همچنین محافظ کلیه قطعات ایفا می کند. بسته به نوع جت فن این امکان در برخی از انواع جت فن ها وجود دارد که ورودی و خروجی جت فن ها قابلیت تغییر زاویه داشته باشد. این تغییر زاویه به سیستم کنترل اجازه می دهد تهویه مناسب را در شرایط مختلف اقلیمی مهیا نماید. به جت فن هایی که قابلیت تغییر جهت جریان هوای خروجی را با تغییر حالت در بدنه دارند Banana fan یا جت فن موزی شکل گفته می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت