ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب سیستمی است که با استفاده از بهترین و با کیفیت ترین روشهای تصفیه، به حذف آلودگیها، آلاینده ها، باکتریها و ذرات معلق در آب میپردازد. این دستگاه تا 90 درصد از آلودگیهای آب که انواع رسوبها، میکروبها، پاتوژنها، مواد معدنی و کلر باقیمانده در آب هستند را از بین میبرد. نتیجه آن آب سالم و گواراییست که هیچ گونه ضرری ندارد. همانطور که میدانید آب به دلیل ساختار مولکولی غیر معمولی که داراست بسیاری از مواد را در خود حل مینماید. همین امر موجب می گردد تا میزان زیادی از آلودگی به داخل آب نفوذ کند.
بخش زیادی از آلودگیها در آب شهر را میتوان توسط تصفیه خانه آب شهری برطرف نمود. اما بعضی از آنها تا مرحله مصرف در آب شرب باقی میمانند. این آلودگیها پس از خروج آب از تصفیه خانه در مسیر به دلایل مختلفی مثل قدیمی بودن، خرابی و شکسته شدن سیستم لوله کشی شهری به آب منازل ورود میکنند. به همین جهت برای برطرف کردن این آلودگیها باید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم. در واقع دستگاه تصفیه آب جهت حذف املاح مضر در آب آشامیدنی بکار میرود. بیشترین هدف از تصفیه آب در این دستگاه حصول آبی کاملا قابل شرب و ضدعفونی شده خواهد بود. در صنعت برای تصفیه آب از فرآیندهای بیولوژیکی مثل فیلترهای شنی، رزینی یا کربن فعال بهره میبرند. همچنین برای انگل زدایی و میکروب زدایی آب چاه، یکی از روشها بهره گیری از دستگاه تصفیه آب RO مجهز به لامپ UV (اشعه ماورا بنفش خورشید) میباشد.

هدف نصب دستگاه تصفیه آب

  • هدف کلی از نصب دستگاه تصفیه آب افزایش سلامت آب شربست. سلامت آب آشامیدنی به راحتی با سیستم تصفیه آب اتفاق میافتد. اکثر املاح، مواد آلی و معدنی، میکرو ارگانیسمها و کلر آزاد باقیمانده توسط فرآیندهای این دستگاه حذف میشوند.
  • از اهداف دیگر نصب دستگاه تصفیه آب میتوان به جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه اشاره نمود. یکی از شایع ترین بیماریهایی که در اثر خوردن آب آلوده پدید میآید سنگ کلیه است. سنگ کلیه از شن، ماسه و رسوبات موجود در آب شهری در بدن تشکیل میگردد. هچنین املاحی که در ته لیوان چای یا کتری رسوب میکنند، میتوانند دلیل ایجاد بیماری شوند.
  • تصفیه مواد شیمیایی محلول در آب شهری از دیگر اهداف نصب دستگاه تصفیه آب میباشد. در آبهای زیرزمینی که در نزدیکی شهرهای صنعتی هستند مقدار قابل توجهی مواد شیمیایی محلول وجود دارد که در DNA انسان اثر مخرب میگذارند. این اختلال و اثر مخرب باعث به دنیا آمدن نوزادان با بیماریهای مختلف می شود.
  • یکی دیگر از اهداف نصب دستگاه تصفیه آب شهری حذف نیترات از آب آشامیدنی میباشد. نیترات مضرترین و خطرناکترین ماده محلول در آب لوله کشی شهریست. نیترات اگر وارد بدن انسان شود به نیتریت تبدیل شده و سطح اکسیژن خون را پایین میآورد. کم بودن سطح اکسیژن هم سیستم عصبی انسان را مختل کرده و هم در کودکان موجب مرگ و میر آنها خواهد شد.
  • هدف آخر از نصب دستگاه تصفیه آب کاهش سختی آب آشامیدنیست. سختی آب هم برای انسان و هم برای صنایع و تجهیزات حرارتی مضر و زیان آورست. که هزینه های بسیاری برای افراد و صاحبان صنایع در بر خواهد داشت.

 

عملکرد دستگاه تصفیه آب

عملکرد دستگاه تصفیه آب بدین صورتست که از روش فیزیکی اسمز معکوس برای حذف ناخالصی ها از آب بهره میگیرد. تمام دستگاههای تصفیه آب یک محل ورود آب خام دارند. ورودی دستگاه با استفاده از یک تبدیل و اتصالات مناسب و شیلنگ مخصوص به یکی از شیرهای آب سرد منزل (ترجیحا شیر پیسوار آب سرد ظرفشویی در آشپزخانه) متصل میگردد. پس از این که آب وارد دستگاه تصفیه آب شد، فیلترهای متنوع در هر مرحله یک عنصر اضافی و خطرناک را از آب حذف میکنند. از مهمترین فیلترها میتوان به فیلتر ممبران یا فیلتر غشایی در این دستگاه اشاره نمود.
در مراحل اول تا سوم عملیات پیش تصفیه بر روی آب خام انجام میپذیرد. و در مرحله چهارم حذف نمکها و املاح محلول در آب صورت میگیرد که اصلی ترین مرحله تصفیه آبست. در مرحله پنجم و ششم، تصفیه تکمیلی بر روی آب خام صورت میگیرد. آب خروجی از دستگاه تصفیه آب با توجه به کارکردش و شرایط آب شهر حالتهای مختلفی دارد. آب پس از عبور از فیلترهای مختلف به طور کامل تمیز و تصفیه میگردد و عاری از هرگونه میکروب و آلودگی خواهد بود.

سیستم اسمز معکوس (RO)

اسمز معکوس یک مکانیزم ساده ولی جدید در فرآیند تصفیه آبست و یکی از بهترین روشها برای حذف املاح و یونهای محلول در آب میباشد. در واقع یک فرآیند فیزیکیست که از فشار مکانیکی برای معکوس کردن جریان طبیعی اسمزی آب به کمک یک غشاء نیمه تراوا کمک میگیرند. در این سیستم آب غلیظ و ناخالص با تحمیل فشار مکانیکی از میان غشایی میگذرد که اکثر مواد معدنی، مواد شیمیایی، نیترات و میکروارگانیسم ها را حذف میکند. تقریبا تا دو سوم آب باقیمانده پشت غشاء به عنوان پساب دور ریخته میشود. البته میتوان در بعضی مواقع پساب خروجی را دوباره به سیستم برگرداند تا در مصرف آب هم صرفه جویی شود.

پدیده اسمز

بطور طبیعی اگر یک غشاء نیمه تراوا (که تنها برای حلال قابل نفوذست نه ذرات محلول) بین آب خالص و ناخالص قرار بگیرد آب به صورت غریزی و با خاصیت اسمزی در جهت برقراری تعادل از جایی که  غلظتش پایینترست به سمت جای غلیظتر میرود. تا زمانیکه پتانسیل های شیمیایی دو طرف برابر شوند این روند ادامه دارد. هنگامیکه تعادل در دو طرف غشاء برقرار شود اختلاف فشار میان دو طرف غشاء برابر با اختلاف فشار اسمزی خواهد بود. این پدیده معروفست به پدیده اسمز. در فرآیند اسمز دو محلول با غلظتهای متفاوت توسط یک غشاء نیمه تراوا از هم جدا میشوند. فشار اسمزی باعث میگردد که آب خالصتر از راه منفذهای غشاء به درون محلول غلیظ تر هدایت گردد. این انتقال تا آنجا ادامه می یابد که تعادل در دو طرف ایجاد و غلظت هر دو محلول با هم برابر گردند.

فیلترهای دستگاه تصفیه آب

مرحله اول: فیلتر پلی پروپیلن

فیلتر پلی پروپیلن دارای الیافی از جنس پلی پروپیلن است که ذرات معلق در آب را به خود جذب مینماید. به آن فیلتر PP نیز گفته میشود و توانایی حذف ذرات معلق بسیار ریز بین یک تا پنج میکرون در آب را دارد. از این فیلتر برای حذف موادی مثل جلبک، شن، سنگریزه، گل و لای و زنگ آهن لوله آب استفاده میشود. به فیلتر پلی پروپیلن فیلتر مرحله اول یا فیلتر پیش تصفیه نیز میگویند. حذف مواد درشت و فیزیکی معلق در آب بر عهده این فیلترست. ذرات درشت و بزرگتر در بخش بیرونی و ذرات ریز و میکرونی در بخش درونی این فیلتر جذب خواهند شد. عمر مفید این فیلتر با توجه به کیفیت آب ورودی به دستگاه و مقدار کارکرد دستگاه تصفیه آب متغییر بوده و باید در بازه 3 تا 6 ماه تعویض شود.

مرحله دوم: فیلتر کربن فعال پودری

فیلتر کربن فعال پودری برای حذف مواد آلی و ذرات ریز کلوئیدی از آب ورودی به دستگاه تصفیه آب کاربردیست. این مواد باعث ایجاد رنگ، بو، مزه و طعم نامطلوب در آب میشوند. بهترین فیلتر کربن فعال پودری را از پوست نارگیل میسازند. این فیلتر حتی مواد سمی مثل کلر که در تصفیه خانه به آب میزنند را حذف کرده و آبی عاری از کلر و ترکیبات آن را تولید میکند. فیلتر کربن فعال پودری دارای ذرات بسیار ریز کربنست که قدرت جذب کنندگی بالایی دارند. زمانی که آب از میان این ذرات فشرده عبور میکند مواد شیمیایی آن جذب کربن فعال میشوند. کربن فعال پس از مدتی اشباع شده و خاصیت جاذبی خود را از دست میدهد و دیگر قادر به جذب مواد مضرر نمیباشد. طول عمر فیلتر کربن فعال پودری معمولا 6 ماه میباشد.

مرحله سوم: فیلتر کربن بلاک

فیلتریست که به صورت استوانه یک تکه آن را میسازند و از ذغال مواد گیاهی مثل پوست گردو و پوست نارگیل تهیه میشود. ساختار این فیلتر به گونه‌ ایست که آب سطح تماس بیشتری با آن داشته و هنگامی که از منافذ این فیلتر عبور میکند بو، طعم و کلر آن از بین میرود. به همین خاطر توانایی فیلتر کربن بلاک در حذف آلاینده‌های شیمیایی نسبت به فیلتر کربن فعال پودری بیشترست. فیلتر کربن بلاک یا کربن جامد از فیلترهای اصلی و پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب به حساب میآید. عملکرد این فیلتر در واقع مکمل عملکرد فیلتر کربن پودری و فیلتر الیافیست. عمر مفید فیلتر کربن بلاک به میزان آلاینده‌های موجود در آب و حجم آب ورودی به فیلتر بستگی دارد. اما معمولا حداکثر هر ۶ ماه یکبار باید تعویض گردد.

مرحله چهارم: فیلتر ممبران

فیلتر غشایی یا ممبران قادرست اکثر عناصر و نمکهای محلول در آب و آلودگیها اعم از قارچها، باکتریها، انگلها، میکروبها و نیتریت را حذف کند. مقدار بیش از حد مجاز عناصر در آب و آلاینده ها میتوانند بیماریهای زیادی را به وجود آورند. مثلا انگلها در قسمتهای مختلف بدن ما از طریق آب نفوذ میکنند و بیماریهای بسیاری را برای ما به همراه دارند. فیلتر ممبران را از چند لایه ضخیم میسازند که به شکل فشرده روی هم قرار گرفته اند. این لایه ها را به صورت مارپیچ به دور لوله استوانه ای شکل میپیچند. در این فیلتر اکثر املاح و آلاینده های موجود در آب به روش کاملا فیزیکی اسمز معکوس حذف میگردند. در این روش مواد حذفی به همراه مقداری آب در فاضلاب تخلیه میشوند. آب تولیدی و خالص نیز جهت ذخیره و مصرف وارد مخزنی آنتی باکتریال متصل به دستگاه تصفیه آب میگردد.

مرحله پنجم: فیلتر پست کربن

فیلتر پست کربن یا فیلتر کربن نهایی در مرحله پنجم کاربردیست. این فیلتر برای حذف بو، مزه و طعم بد ناشی از آبی که به مدت طولانی در منبع میماند بکار میرود. در این مرحله آبی از فیلتر پست کربن میگذرد که از چهار مرحله فیلتر عبور کرده و کاملا خالص و فاقد آلودگیست. این آب اگر زمان زیادی راکد بماند ممکنست طعم و یا بوی پلاستیک داخل مخزن را بگیرد که پس از عبور از فیلتر پست کربن کاملا تصفیه می گردد. عمر مفید این فیلتر یک سالست و پس از یک سال باید تعویض بشود.

مرحله ششم: فیلتر مینرال

فیلتر مینرال املاح و مواد معدنی مفید مورد نیاز انسان که توسط فیلتر ممبران حذف شده اند را به آب برمیگرداند. همچنین خاصیت قلیایی آب را که برای افراد مهم و حیاتیست افزایش میدهد. در واقع این فیلتر شبیه سازی جریان آب از مسیرهایی که سنگ معدنی دارند را طراحی میکند. توسط دستگاه تصفیه آب، اغلب املاح و مواد معدنی بطور ناخواسته در آب آشامیدنی کاهش می یابند. این فیلتر میتواند پس از فرآیند تصفیه آب، سطح PH آب تصفیه شده را افزایش دهد. از این رو در راستای دستیابی به آب یونیزه قلیایی و استفاده از خواص درمانی آب قلیایی برای افراد، مقدار PH را در نقطه مطلوب نگه میدارد. طول عمر مفید این فیلتر نیز حدود یکسالست که پس از آن باید تعویض گردد.

در صورت نیاز به خرید و مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت