ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

چیدمان ایمن وسایل خانه

چیدمان ایمن وسایل خانه

چیدمان ایمن وسایل خانه اولین قدم اصولی دربرابر زلزله میباشد. چرا که زلزله میتواند لوازم آشپزخانه و اتاق نشیمن را بلای جان اهل خانه کند. یخچال،کمد،کتابخانه، ظروف، گلدان، چاقوها و امثال آن از جمله اشیایی هستند که با سقوط خود خطرات بسیاری ایجاد میکنند. از سوی دیگر سقوط مبلمان و اسباب سنگین خانه در زمان زلزله به راحتی میتواند راه خروج از مهلکه را مسدود کند. پس حتما آنها را در جایی بگذارید که اگر سقوط کردند راه خروج را نبندند.
به منظور ایجاد یک محیط امن برای افراد خانه بایستی چیدمان داخل اتاق خوابها طوری باشد، که به هنگام زلزله  افراد بتوانند بدون زحمت و برخورد با تخت یا مبل در یک مسیر باز و به سرعت از اتاق خواب خارج شوند.
مسیر راهروها و راه پله لازمست کاملا باز و فاقد هرگونه لوازم مثل کمد،کتابخانه، اشیا تیز و شکننده همچون آینه و اشیاء تزیینی باشند. تا در هنگام  زلزله خروج از آنها راحت بوده و اصول چیدمان ایمن وسایل خانه حفظ شود.
افراد معمولا در هنگام زلزله سعی میکنند به سرعت از منزل خارج شوند. در این موقع ممکنه اثاثیه منزل از جای خود تکان بخورند، پس برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی بهتره وسایلی مانند مبل و فرش را در نزدیکی بخاری یا شومینه نگذارید.
همچنین برای جلوگیری از سقوط و واژگون شدن لوازمی نظیر کمد و کتابخانه و ... میتوان آنها را از طریق براکتهای L شکل به دیوارها وصل نمود. و اگر اتصال مستقیم این لوازم به زمین یا دیوارها ممکن نبود میتوانیم از قسمت بالایی آنها را بوسیله میله یا تسمه یا زنجیر به دیوار متصل نماییم.
تا اینجا فقط یکسری از راهکارهای چیدمان ایمن وسایل خانه را توضیح دادیم. در ادامه برایتان بیشتر توضیح میدهیم که چگونه خانه امن و ایمنی داشته باشیم.

اصول چیدمان ایمن وسایل خانه در آشپزخانه

آشپزخانه همیشه به عنوان قلب تپنده خانه معرفی شده و علت آن نیز به خاطر وجود سرچشمه‌هایی از حیاتست. همیشه و در همه حال، گامهایی به سمت آشپزخانه روانه میشود.
همانطور که میدانیم، عقل سالم در بدن سالمه! از این رو آشپزخانه مکانی برای تندرستی میباشد. پس باید سبک و نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه، رنگ دیوارها و کابینتها و تمام عناصر دکوراتیوی که در این فضا به کار رفته به دقت انتخاب شوند تا آشپزخانه زیبایی و در عین حال با طراوات برای اهل منزل پدید آید.
لازم بذکرست دکوراسیون شیک و زیبا و همچنین رعایت تناسب و همخوانی رنگها در آشپزخانه بسیار مهمه. اما نکته مهمتری که نباید از آن غافل شویم چیدمان ایمن وسایل خانه در آشپزخانه برای ایمنی کودکان و سایر اعضای خانواده است.
با چیدمان ایمن وسایل خانه و آشپزخانه تان را بصورت ایمن و دوستدار خانواده خود دربیاورید. روشنایی مناسب و دید خوب، توجه به موارد ایمنی در سطوح کار، نصب کفپوش ضد لغزش و تنظیم ارتفاع اجاق گاز برای کاهش احتمال سوختگی نمونه ای از مواردیست که لازمه به آنها توجه کرد.

چند نکته برای داشتن یک آشپزخانه ایمن

احتمال وقوع حادثه در آشپزخانه در مقایسه با سایر مکانهای خانه بیشتر بوده و خانمها باید آگاهی لازم در مورد اقدامات ایمنی در آشپزخانه را داشته باشند. مخصوصا زمانیکه در خانه، کودک یا حیوان خانگی نگه میدارند. در ادامه نکات چیدمان ایمن وسایل خانه در آشپزخانه که لازمست رعایت شود را بیان کرده ایم.

الف- بررسی اتصالات وسایل برقی

در آشپزخانه شما وسایل برقی زیادی از جمله قهوه ساز، کتری برقی، مایکروویو، یخچال، ماشین ظرفشویی، تستر و غیره موجوده. در فاصله زمانی منظم حتما این دستگاهها را چک کرده تا آثار ساییدگی سیمها یا شل شدن اتصالات در آنها مشاهده نگردد. با بررسی نمودن منظم وسایل برقی میتوانیم خانواده مان را در برابر مخاطرات احتمالی محافظت نماییم.

ب- چیدمان اصولی و ایمن وسایل داخل کابینتها

یکی دیگر از نکاتی که خانمها لازمست در چیدمان ایمن وسایل خانه انجام دهند، چیدمان اصولی و ایمن ظروف داخل کابینتها میباشد که در زمان زلزله خطر را به حداقل برسانند. بشقابها، ظروف شیشه دار و سایر وسایل شکستنی آشپزخانه در کابینتهای پایین باشند. اگر این امکان موجود نیست، حتما درب کابینتها را طوری انتخاب کرده که محکم بسته شوند تا تکانهای شدید به هنگام زلزله، ظروف شیشه دار را بیرون نریزد. همین مورد را برای کشوها و کمدهایی که اشیاء تیز، سنگین یا برنده در آنها جای دارند را رعایت کنید.

پ- تهیه کپسول آتش نشانی

حتی اگر خانه شما مجهز به دستگاه اعلام و اطفا حریق هست، واجبست یک کپسول آتش نشانی کوچک تهیه کنیم. به وسیله آن میتوانیم آتش سوزیهای کوچک را در آشپزخانه خاموش نماییم. این یک کار مهم برای داشتن ایمنی در آشپزخانه است که باید به آن اهمیت دهیم.

ت- استفاده از قفل محافظ کودک

استفاده از این قفلها برای محافظت از کودکتان واجب میباشد. میشود این قفل را روی محل مخصوص نگهداری مواد شوینده یا کابینت قابلمه و ماهیتابه ها نصب کنیم. این قفلها احتمال دسترسی کودک به وسایلی که برای او خطر آمیزست را کم خواهد کرد.

ث- جایگذاری صحیح دستمالها و دستگیره های پارچه ای

برای چیدمان ایمن وسایل خانه، آشپزخانه را طوری بچینید که از هر جهت ایمن باشد. این شامل محل جایگذاری نمگیرها، دستمالهای حوله ای و دیگر وسایل پارچه ای آشپزخانه نیز میشود. حتما اینطور وسایل را در کشویی دور از فر و اجاق گاز قرار دهید تا احتمال آتش گرفتن آنها را به حداقل برسانید.

ج- تهیه جعبه کمکهای اولیه

وجود جعبه کمکهای اولیه در آشپزخانه بسیار ضروریست، چرا که در صورت بروز حادثه میتوانید سریعا از آن کمک بگیرید. این جعبه شامل قیچی، گاز استریل، باند، پماد سوختگی، پنبه و مابقی وسایل و داروهاست.

چ- کشیدن سیم برق وسایل بدون استفاده از پریز برق

یکی از مهمترین دلایلی که چرا بایستی پس از کار با یک وسیله برقی آن را از برق بکشید آنست که آن وسیله دیگر برای کودکتان خطرناک نباشد. البته دلیل دوم، اینست که مطمئن شوید وسیله هنگامی که بیکار است، برقی مصرف نمیکند.

ح- آمادگی قبل از وقوع زلزله

همه ما وظیفه داریم که از خانه و خانواده خودمان محافظت کنیم. از آنجا که هیچ کس نمیتواند با اطمینان زمان زلزله که یک امر طبیعی هست را پیش بینی کند، آمادگی برای این حادثه بسیار مهم و ضروریست. پس قبل از رخ دادن زلزله سراسر آشپزخانه و خانه تان را بگردید و به این فکر کنید که در صورت بروز زلزله شدید چه اتفاقی برای هر قسمت خانه و آشپزخانه میافتد. به جهت رعایت اصول چیدمان ایمن وسایل خانه موارد مختلف را لیست و آنها را بررسی و رفع خطر کنید.

موارد نکات ایمنی قبل از وقوع زلزله
  • به همه افراد بالغ خانواده قطع کردن آب و برق را یاد بدهید.
  • به طور کاملا واضح جهت بسته شدن یا خاموش کردن برق، گاز و آب را مشخص نمایید.
  • اگر سقف خانه تان ایراد دارد، تعمیرات آن را انجام دهید.
  • برای جلوگیری از شکستگی و سقوط آبگرمکن و اتصالات آب و گاز، آبگرمکنها را در جای خود محکم کنید.
  • وسایل بزرگی که سمت دیوارها هستند مثل یخچال، کمدها و قفسه های سنگین را به دیوار وصل کرده تا سقوط نکنند.
  • آینه، تابلوها و اشیاء آویزان را کاملا به دیوار یا سقف بچسبانید تا سقوط نکنند.
  • تختخوابها و صندلیها را دور از پنجره قرار بدهید. تابلوها و وسایل سنگین را بالای تختخوابها آویزان نکنید.
  • حتی الامکان پرده ها رو بسته نگه دارید. پرده بسته مانع از ریختن خرده شیشه های پنجره ها موقع زلزله میشود.
  • زیر تلویزیون، رایانه و وسایل کوچکتان پدهای ضد لغزش قرار بدهید یا آنها را با بستهای محکم در جایشان ایمن سازید.
  • وسایل قابل اشتعال و مواد شیمیایی خانگی را در محل خشک و خنک و مکانی که خطر سقوط ندارند نگه دارید.
  • یک کیف اورژانسی که شامل مدارک شناسایی، آب و غذا و لوازم ضروریست به همراه داشته باشید که حداقل 72 ساعت شما و خانواده تان را در مواقع بحرانی حفظ کند.
  • اگر در یک آپارتمان یا یک ساختمان چند طبقه زندگی میکنید با مدیر یا هیئت مدیره ساختمان مشورت نموده تا بهترین تجهیزات برای محافظت از ساختمانتان را در مقابل با زلزله انجام دهند. اگر مطمئن نیستید که باید چکاری انجام دهید از متخصصان (مهندسان ساختمان، متخصصین آمادگی اضطراری) کمک بگیرید.

اصول چیدمان ایمن وسایل خانه در اتاق کودک

در طراحی دکوراسیون اتاق خواب و انتخاب سرویس خواب کودک به ایمنی کودک در اتاق توجه داشته باشید. ایمنی اتاق به این دلیل مهمه که فرزند شما ساعتهای بسیاری در اتاق تنهاست. از این رو اتاق امن برای پدر و مادر آرامش خاطر به همراه دارد. با چیدمان ایمن وسایل خانه در اتاق کودک میتوانیم کودکمان را از هرگونه خطر حفظ کنیم. لازمست که دیواره های تخت کودک ثابت باشند. در خرید تختخواب، سن کودک را نیز در نظر بگیرید. واجبست در سنین پایین تختخواب دارای حفاظ و نرده بخرید.

موارد ایمنی کودک در خانه
  • به هیچ وجه تختخواب تیز و لبه دار نخرید. زیرا این مدل تختخواب به فرزند شما آسیب میزند.
  • تختخواب نامناسب ممکنه باعث خفگی کودک شود. به همین خاطر تختخوابی بخرید که دارای برآمدگی و دستگیره نباشد.
  • تشک بایستی دقیقا هم اندازه تختخواب باشد.
  • گهواره نوزاد یا تختخواب نباید نزدیک پنجره یا پرده و رومیزی قرار گیرد.
  • از تختخواب دو طبقه برای کودکان بالای 6 سال استفاده نمایید.
  • سرویس خواب از استحکام کافی و جنس مرغوب برخوردار باشد.
  • نرده مناسب در پنجره اتاق کودک نصب نمایید تا کودکتان از پنجره به پایین نیفتد.
  • اشیا سنگین را در جاهایی که کودک رفت و آمد دارد مثلا روی میز یا روی قفسه ها نگذارید.
  • ارتفاع پرده اتاق طوری نباشد که کودک بتواند از آن آویزان شود. آویزان شدن کودک از پرده باعث پایین افتادن چوب پرده بر روی کودک میگردد.
  • سیمهای سیار برق را از کنار دیوار با حفاظ مناسب عبور دهید. زیر کفپوش اتاق کودک جای مناسبی برای سیم برق نمیباشد.
  • برای وسایل گرمایشی و سرمایشی اتاق کودک حفاظ در نظر بگیرید. کودک ممکنه با تماس به وسایل گرمایشی یا سرمایشی آسیب ببیند.
  • پریزهای برق اتاق کودک ایمن بشوند. کودکان ممکنه اشیاء فلزی را وارد پریز برق نمایند. به همین خاطر برای پریزهای برق درپوش مناسب بزارید یا پریزهای برق مخصوص اتاق کودک موجود در بازار را نصب نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت