ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

چراغ سنسوردار ساختمان

چراغ سنسوردار ساختمان

از ابزار نوین و هوشمند میتوان به فتوسل یا چراغ سنسوردار ساختمان اشاره نمود که باعث کاهش در مصرف برق شده و امروزه طرفداران زیادی به دست آورده است. امروزه نورپردازی نقش مهمی در طراحی دکوراسیون منازل داشته و به همین دلیل توجه به المانهای نوری از اهمیت بالایی برخوردارست. از این رو در ساختمانها سعی بر آنست با بکار گرفتن از مدلهای مختلف روشنایی مصنوعی در کنار نور طبیعی، ترکیبی مناسب از نورپردازی فراهم گردد. لوسترها، آویزها، چراغهای دیواری، چراغهای سقفی و ... تکمیل کننده روشنایی مصنوعی و عمومی ساختمانها هستند.
چراغ سنسوردار ساختمان با داشتن ظاهر زیبا میتواند علاوه بر صرفه جویی و تامین نور محیط به زیبا شدن آن نیز بیفزاید. هر چند صرفه جویی برق در بسیاری از منازل رعایت میگردد ولی بهترست در مکانهایی مثل راه پله،‌ آسانسور و پاگرد که حضور اشخاص موقت و کوتاهه از چراغ سنسوردار ساختمان و حساس به حرکت کمک گرفت.
سنسور وسیله ای برای کنترل روشنایی در اکثر چراغهای چشمی و تایمردارست. به اینصورت که با حضور فرد در حوزه دید سنسور روشنایی فضا فراهم میگردد. و با جابجایی و خارج شدن فرد از دید سنسور و گذشتن زمان مشخصی، جریان برق بطور اتوماتیک قطع می شود. چراغ سنسوردار ساختمان به حرکات و جابجایی افراد حساسیت دارد. در صورتیکه فرد در نقطه تحریک آن قرار گیرد فقط روشنایی آن بخش یا طبقه فراهم خواهد شد. وجود چراغ سنسوردار ساختمان موجب می گردد روشنایی فضا در ساختمان بدون دخالت افراد انجام شود.

انواع چراغ سنسوردار ساختمان

در محیطهای مختلف میتوان جهت تامین نور از چراغهای روشنایی دیواری یا سقفی بهره برد. چراغهای سقفی از منابع نوری مهم در هر فضا محسوب شده و دارای اندازه و اشکال متفاوتی میباشند. چراغهای سقفی به دو دسته: چراغهای سقفی ساده و چراغهای سقفی سنسوردار تقسیم میشوند. چراغ سنسوردار ساختمان به دو گروه سقفی و دیواری تقسیم میشوند که مجهز به سنسور چشمی هستند و محیطی که در آن قرار گرفته اند را روشن میکنند.
از اولین قابلیتهای چراغ سقفی سنسوردار این هست که با وجود سنسور حرکتی داخل چراغ شما نیازی ندارید تو مکان تاریک دنبال کلید روشن کردن چراغ بگردید. انواع چراغ سقفی سنسوردار ساختمان جهت راهرو و راه پله ها مناسب هستند. زیرا نیازی به کلید روشن و خاموش ندارند و برای ON و OFF کردن آنها از سنسورهای هوشمند کمک میگیرند. که به طور اتوماتیک عمل روشن و خاموش کردن در آنها انجام میپذیرد.
بهره بردن از چراغ سنسوردار ساختمان سبب خواهد شد که محل مورد نظر با حضور اشخاص روشن گردد. عملکرد آن به این طریق هست که به محض حرکت فرد در محدوده دید سنسور تا زمانی که شخص در محدوده تحریک سنسور حرکت داشته باشد، باعث می شود جریان برق در مدار بماند. و روشنایی محیط تامین گردد و پس از خارج شدن فرد از محدوده دید سنسور و طی شدن زمان تایمر، جریان برق به صورت اتوماتیک قطع میشود.
چراغ سنسوردار ساختمان دارای مدلهای مختلف یک سنسوره یا چند سنسوره بوده که آنها را از شیشه و آهن یا ABS و کریستال میسازند. و باید هنگام خرید آنها به ارتفاع اتاقها و یا محلی که نصب میشوند دقت نمود.

تفاوت چراغ سنسوردار با تایمر

صرفه جویی در برق و مصرف بهینه آن در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیتست. پس باید قبل از هر اقدامی به خوبی درباره آن تحقیق شود. چراغ سنسوردار ساختمان و تایمر راه پله هر دو برای کاهش مصرف برق به وجود آمده اند. چرا که مکانهایی مانند پلکان و پارکینگ نیاز به روشنایی دائمی ندارند. البته باید توجه داشت که میان این دو محصول کاربردی، کاهش مصرف در چراغ سنسوردار بیشتر از تایمر راه پله هاست. علت مصرف کمتر برق در چراغ سنسوردار اینست که به صورت تکی روشن میگردد اما تایمر تمامی لامپها را به صورت همزمان با هم روشن میکند. اگر در راهرو یا راه پله ساختمان مسکونی یا اداری، افراد فراموش کنند که لامپها را خاموش نمایند، نصب کردن چراغ سنسوردار ساختمان به صرفه جویی در مصرف برق کمک میکند. همچنین این چراغ موجب کاهش هزینه افراد نیز میشود زیرا به خرید تجهیزاتی مانند کلید برق، تایمر، زمان سنج و ... نیازی ندارد.

 

کاربرد فتوسل در چراغ سنسوردار ساختمان

به سنسوری که در چراغهای دیواری تعبیه شده فتوسل میگویند که به وسیله نور تحریک شده و چراغ را روشن میکند. در چراغهای فتوسل دار با تغییر روز و شب لامپ خاموش و روشن میشود.
به سنسور موجود در چراغ سقفی یا دیواری که در پارکینگ و پلکان نصب میشود سنسور چشمی میگویند. که با حرکت انسان و یا دیگر موجودات تحریک و لامپ را روشن و یا خاموش میکند. این سنسور چشمی برای نصب در فضاهایی مثل پارکینگ، راه‌ پله، راهرو و پاگرد مناسب میباشد.
فتوسل نوعی از چراغ سنسوردار ساختمانست و در تجهیزاتی بکار میرود که نیاز به نور در تاریکی دارند. به همین دلیل کاربری فتوسل بسیار زیاد بوده و با توجه به کارایی آن، بایستی در محل مناسب بکار گرفته شود. در اصل فتوسل یک مقاومتست و نسبت به نوع و کارایی آن، کار قطع و وصل جریان برق را به صورت اتوماتیک انجام میدهد. که از آن در منازل، خودروها، آسانسور، صنایع، جهت امنیت و غیره بهره میبرند. با این حال کاربردهای فتوسل به شکل خلاصه عبارتند از: خاموش و روشن کردن لامپهای منازل، باغها، باغچه ها، خیابانها و غیره.

کاربرد فتوسل در سنسورهای تشخیص دود

سنسورهای تشخیص دود یکی از اختراعاتی هستند که حقیقتاً میتوانند جان مردم را در برابر آتش سوزی حفظ کنند و خطرات را کاهش دهند.
حالا چرا فتوسل در سنسورهای دود کاربرد دارد؟
در اطراف آشکار ساز یا سنسور دود شکافهایی وجود دارند که اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد دود ازطریق آن شکافها وارد محفظه اصلی سنسور میگردد. در ادامه یک پرتو نور مادون قرمز بوسیله یک دیود نوری، به داخل محفظه فرستاده میشود که درون محفظه یک فتوسل قرار دارد. وقتی به دلیل تجمع دود در فضا میزان نور کاهش پیدا کند، فتوسل تولید برق کرده و با این عمل زنگ هشدار سنسور دود به صدا در میآید.

کاربرد فتوسل در سلولهای خورشیدی

یکی دیگر از کاربردهای فتوسل نصب در سلولهای خورشیدیست. همانطور که میدانید سلولهای خورشیدی نور خورشید را در طول روز جذب میکنند. با کمک فتوسل در داخل این سلولها میتوان نور خورشید را به برق تبدیل کرد و به عنوان منبع انرژی الکتریکی از آن بهره گرفت.

مزایای نصب چراغ سنسوردار ساختمان 

  • کاهش مصرف برق تا 70%.
  • عدم استفاده از تایمر و شاسی تایمری و در نهایت کاهش هزینه های خرید و نصب تجهیزات.
  • روشنایی به موقع و سهولت دسترسی آسان.
  • پیشگیری از انتقال آلودگی به دلیل حذف کلید دستی.
  • خاموش شدن هوشمند لامپهای چراغ سنسوردار ساختمان پس از مدت زمان تعیین شده و افزایش عمر آنها.
  • روشن نشدن لامپها در زمان غیر ضروری که نور محیط مناسب است، مثلا در طول روز.
  • ایجاد روشنایی در اماکن متفاوت از جمله: پارکینگ ها، انباریها، راهروها، اتاقهای پرو و غیره.
  • تامین روشنایی فضاهای عبور و مرور و فضای سبز منازل مسکونی، برج ها، سازمانها و غیره.
  • امکان تنظیم زمان روشن ماندن لامپها.
  • قابلیت تنظیم حساسیت نسبت به نور.
  • امكان تنظيم منطقه ديد سنسور.
  • حساسیت دید در 360 درجه.
  • بالا بردن ضریب ایمنی و امنیت در ساختمانها.
  • هوشمند سازی ساختمان به همراه راحتی در اجرای روشنایی.

انواع فتوسل

حال که کاربرد فتوسل را برایتان شرح دادیم در ادامه به انواع آن اشاره میکنیم:

فتوسل نوری:

این مدل فتوسل، سنسوریست حساس به نور که معمولا برای خاموش و روشن شدن اتوماتیک به نور نیازمنده و در چراغهای تیر برق به کار میرود. فتوسل نوری با توجه به شدت نوری که به آن میرسد عمل میکند. یعنی هر چقدر محیط تاریک تر باشد فتوسل جریان بیشتری از خود عبور میدهد و نور بیشتری از لامپ انتشار می یابد.

فتوسل نجومی:

این نوع فتوسل نیازی به نور یا تاریکی ندارد و با ثبت کد موقعیت جغرافیایی به سادگی قابل تنظیمست. لازم بذکرست که فتوسل نجومی دارای طول عمر بیشتر و عملکرد دقیقتری نسبت به فتوسل نوریست.

فتوسل تایمردار:

فتوسل تایمردار نسبت به فتوسل نوری و نجومی بسیار متفاوت بوده و بدون نیاز به نور محیط عمل مینماید. لازمست نصب این فتوسل به صورت کاملا تخصصی و با دقت انجام پذیرد. این مدل فتوسل قابل تنظیم بین 1 تا 9 ساعت هستش و همچنین مجهز به تایمر تست میباشد. این مدل فتوسل ضد آب بوده و برای محیطهای مختلف استفاده میگردد و نصب آن آسانست. در زمان تاریکی هوا لامپها را روشن کرده، و مدتی که ما تعیین کردیم روشن میماند و این باعث کاهش 70 درصدی مصرف برق میشود.

فتوسل چهار سیمه:

نوع دیگر فتوسل، فتوسل چهار سیمه است که به مدل نوری بسیار شباهت داشته. در این نوع فتوسل میتوان دو خروجی گرفت که خروجی دوم برای موارد ایمنی و ... بکار میرود. نصب فتوسل چهار سیمه ساده و در عین حال نیاز به دقت بالایی دارد.

فتوسل ساعتی:

فتوسل ساعتی قابلیت برنامه ریزی برای بازه های زمانی خاصی داشته و قطع و وصلها در این بازه ها متفاوتست. این مدل فتوسل دارای ساختمان بسیار پیچیده ایست و برای نصب آن نیاز به متخصص در این زمینه وجود دارد.

نکات استفاده از چراغ سنسوردار ساختمان

در استفاده از چراغ‌ سنسوردار ساختمان باید نکات زیر را رعایت نمود:

الف- در انتخاب لامپ برای چراغهای سنسوردار سقفی یا دیواری باید دقت لازم را داشته باشیم که مجموع وات لامپهای نصبی در چراغ از توان خروجی سنسور آن بیشتر نباشد.
ب- پیشنهاد برای این چراغها لامپهای حبابی زیر ۱۸ وات میباشد. با این کار عمر سنسور چراغها به مقدار زیادی افزایش می یابد.
پ- عدم نصب لامپهای رشته ای در این چراغ بسیار مهمه و دلیل آن اینست که لامپهای رشته‌ای گرمای زیادی تولید میکنند. این گرما به چراغ سنسوردار صدمه فراوانی میزند.
ت- اگر بدنه چراغ، پلاستیکی باشد بسیار خطرناکست چرا که در صورت تولید گرما توسط لامپهای رشته‌ای قاب پلاستیکی بدنه مشتعل و باعث آتش‌ سوزی و وارد شدن خسارتهای جبران ناپذیری میگردد.
ث- اگر بدنه چراغ از شیشه و فلز باشد، باز نباید لامپ رشته‌ای تنگستن نصب کنید. زیرا باعث آب شدن بدنه پلاستیک سنسور وسط چراغ خواهد شد. این اتفاق موجب شعله‌ور شدن پلاستیک سنسور می شود و علت حادثه آتش‌ سوزی و ایراد خسارات جبران ناپذیر خواهد شد.
ج- هنگام خرید چراغ سنسوردار ساختمان به این نکته دقت کنید که از سنسور بدون رله  در آن استفاده شده باشد زیرا نوع رله دار دارای طول عمر کمتریست.

در این مقاله سعی بر آن شد که توضیحات مختصری در مورد چراغ سنسوردار ساختمان و مزایای آن و همچنین تفاوتش با تایمر پلکان ارائه گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت