ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

  • روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن:

الف)  استفاده از پودر: برای اینکار از پودر های خشک مانند پودر اوتان ، پودر آکریلیک ، پلی استر ، نایلون ، وینیل و اپوکسی استفاده می شود. به اینگونه که این نوع پودرها را روی سطح آهن تمیز پخش می کنند و حرارتی به آن می دهند تا پودر در سطح آهن لایه ی نازکی را ایجاد کند.
ب)  استفاده از روغن یا گریس: یکی از عواملی که در جلوگیری از زنگ زدن آهن تاثیر بسیار زیادی دارد، استفاده از گریس یا روغن است که لایه نازکی سطح آهن ایجاد می شود تا از ترکیب شدن با اکسیژن و رطوبت جلوگیری شود.
ج) رنگ کردن: رنگ کردن آهن باعث می شود که لایه ای بین اکسیژن و سطح آهن قرار گیرد در نتیجه موجب جلوگیری از زنگ زدگی آهن می شود. ناگفته نماند که از رنگ محلول در آب استفاده نشود زیرا امکان زنگ زدگی در لایه زیر رنگ را شدت می دهد.
د)  مراقبت و کنترل منظم: از آنجا که اگر سطح کوچکی دچار زنگ زدگی شود به سرعت در همه ی سطح فلز یا آهن پخش می شود بنابراین در صورت مشاهده زنگ زدگی در سطح آهن باید آن را از سطح بین ببرید سپس با آب و صابون بشویید و از یکی از روش هایی که گفته شد استفاده کنید تا از بیشتر زنگ زدن آهن جلوگیری کنید.
پ)  محافظت کاتدی: معمولا از این روش برای فلزاتی مانند آلومینیوم ، منیزیم و روی مورد استفاده قرار می گیرد، این روش اعمال جریان الکتریکی در سطح فلز است که تاثیر بسیار بالایی هم در جلوگیری از آهن دارد.
ت) گالوانیزه کردن سطح فلز: اگر دنبال روشی طولانی مدت برای جلوگیری از زنگ زدگی هستید بهتر است از این روش استفاده کنید، در این روش لایه نازکی از روی سطح فلز یا آهن را می پوشاند در واقع وظیفه حفاظت از فلز مادر توسط لایه ای از فلز محافظ انجام می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت