ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

نورپردازی هوشمند ساختمان

نورپردازی هوشمند ساختمان

نورپردازی هوشمند ساختمان مجموعه ای از تجهیزات روشنایی هستند شامل سیستمهای روشنایی، چراغها و لامپها که توسط فرمانهای صوتی یا تلفنهای هوشمند کنترل میشوند. روشنایی، نقش اصلی را در زیر ساختهای یک ساختمان ایفا میکند و با پیشرفت فناوری در ساختمانهای هوشمند، بهره وری انرژی و کنترل روشنایی، از هر زمان دیگری آسانتر شده است.
به وسیله سیستمهای روشنایی هوشمند قادر خواهید بود که میزان روشنایی، رنگ و نور لامپها را مطابق با برنامه دلخواه خود عوض کنید. در نورپردازی هوشمند ساختمان تجهیزات روشنایی و نورپردازی از طریق تلفن همراه و بصورت کنترل از راه دور مدیریت میشوند.
برنامه های نورپردازی هوشمند با توجه به برندی که خریداری میکنید باهم متفاوتند. هر لامپ هوشمند برنامه مختص خودش را دارد که به وسیله آن میتوان روشنایی و رنگ نور آن را تغییر داد. سیستم نورپردازی هوشمند مثل یک شبکه عمل مینماید. کل این شبکه به یک روتر مسیریاب اتصال می یابد. همچنین لامپهای هوشمند به شکل بیسیم نصب شده و توسط کلیدهای لمسی تحت شبکه و تاچ پنل مرکزی به آنها دسترسی داریم. زمانیکه در حال صرف شام یا مطالعه هستید میتوانید از نورپردازی هوشمند کمک گرفته و از رنگ و میزان روشنایی متفاوتی لذت ببرید.
با پیشرفت تکنولوژی هوشمندسازی در عرصه ساختمان کنترل هر قسمت از خانه را میتوانیم با یک صفحه لمسی در اختیار داشته باشیم. لذا با چند حرکت ساده کارهایمان را در منزل انجام داده و هم در زمان و هم در انرژی صرفه جویی میکنیم. در واقع در هر خانه هوشمند یا ساختمان اداری - تجاری، نورپردازی هوشمند ساختمان علاوه بر اینکه در چگونگی احساسی که به شما القا میشود تاثیر دارد بلکه بر روی هر چیزی که میبینید تاثیرگذارست. در نورپردازی هوشمند با بکارگیری چراغهای LED که دارای طراحی منحصر به فردی هستند، روشنایی را طوری کنترل میکنند که با نیازهایتان سازگار باشد.

اهمیت نورپردازی هوشمند ساختمان

در سیستم روشنایی سنتی بدلیل مصرف لامپهای هالوژنی و LED انرژی زیادی هدر میرود. در این سیستم برای کنترل کردن روشنایی کلیدهای مختلفی روی دیوار نصب میگردد. همواره توصیه می شود کلیدها متناسب با دکوراسیون خانه و ساختمان باشند در غیر این صورت موجب کاهش زیبایی فضا میشوند. از جهت دیگری ممکنست تعداد کلیدهای یک ساختمان زیاد باشند و در روشن و خاموش کردن چراغها اشتباهاتی به وجود آید. اما در سیستم نورپردازی هوشمند ساختمان کلی از این مشکلات برطرف میگردد و محیطی دلپذیرتر برای اشخاص و ساکنین ساختمان بوجود میآورد.
نورپردازی هوشمند برای نور مخفی، چراغ اتاق خواب، کابینت آشپزخانه و در همه جای ساختمان امکان پذیرست. در نورپردازی هوشمند ساختمان از کلید و پریزهای لمسی هوشمند به جای کلیدهای مکانیکی کمک میگیرند که بسیار لوکس و مدرن هستند. با توسعه‌ سیستم نورپردازی هوشمند امکان خلق جلوه های بصری فوق العاده در ساختمانها وجود دارد.
یک ساختمان هوشمند باید بتواند نورپردازی هوشمند متناسب با نیاز هر فرد را تامین نماید. زیرا هر خانواده و هر فرد با توجه به فرهنگ، تعداد افراد، کاربری ساختمان، نوع انتظار از هوشمندی و … نیاز نوری متفاوتی دارند. سناریوهای نورپردازی هوشمند باید برای هر کاربر شخصی سازی شود و با توجه به نیازهای او تغییر کند. همانطور که میدانید میزان نور و روشنایی برای هر فعالیت متفاوتست. نوری که در هنگام خواندن یک کتاب احتیاج داریم با روشنایی مورد نیاز در هنگام تماشای تلوزیون فرق میکند. همه این نیازها قابل تعریف در یک سیستم اتوماسیون هوشمند هستند.

مزایای نورپردازی هوشمند ساختمان

در این بخش میخواهیم از مزایای نورپردازی هوشمند ساختمان صحبت کنیم. از جمله:

الف- کنترل نورپردازی هوشمند منزل با استفاده از تبلت و گوشی

نورپردازی هوشمند منزلتان را میتوانید با تبلت و گوشی کنترل کنید و با انجام برخی کارها دغدغه دیگری نداشته باشید. مثلا اگر فرزند شما در خانه تنهاست و نگران هستید به سمت پریز برق برود، با این سیستم میتوانید دسترسی فرزندتان را محدود کرده و برق فضاهایی که ممکنست به سراغ آنها برود را کلا قطع کنید.

ب- ایجاد روشنایی مناسب در محیط با ترکیب نور خورشید و فضای داخلی

خیلی از اشخاص تمایل دارند که در منزلشان از نور طبیعی بهره ببرند. برای این منظور بهترین راهکار بکارگیری پرده هوشمندست. در واقع با استفاده از گوشی همراهتان می توانید با یک کلیک پرده ها را باز و بسته کرده و میزان نور محیط را تنظیم نمائید. همچنین با به کارگیری یک دستیار صوتی میتوانید پرده ها و میزان نور در خانه را نظارت نمایید.

پ- عدم استفاده کاربر از کلیدهای دیواری

سیستم روشنایی و نورپردازی هوشمند ساختمان بهترین راه برای جایگزینی کلیدهای سنتی اند. با نصب این سیستم در منازل دیگر نیازی به تابلوها و کلیدها برای کنترل روشنایی نیست.

ت- ایجاد روشنایی هوشمند برای زمانهای حضور و یا عدم حضور افراد در خانه

در سیستم روشنایی و نورپردازی هوشمند ساختمان، وجود سنسور این امکان را به اشخاص میدهد که با ورود به خانه چراغها اتوماتیک روشن شوند و هنگامیکه در خانه نیستند چراغها به شکل خودکار خاموش شوند.

ث- صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها

در بیشتر مواقع افراد یادشان میرود چراغهای آشپزخانه، راهرو، پارکینگ و قسمتهای دیگر ساختمانشان را خاموش کنند. حتی ممکنست به دفعات این فراموشی اتفاق بیفتد که منجر به هزینه های گزافی میگردد. در ضمن کنترل روشنایی قسمتهای مختلف ساختمان برای اشخاص دشوار بوده پس پیشنهاد میگردد که سیستم نورپردازی هوشمند ساختمان به کار گرفته شود. زیرا این سیستم با تشخیص حضور افراد لامپها و چراغها را روشن و با خروجشان آنها را خاموش میکند.

ج- افزایش زیبایی محیط توسط نورپردازی زیبا بر اساس نیاز کاربر

با به کارگیری سیستم روشنایی و نورپردازی هوشمند ساختمان میتوان قابلیتهای زیادی از جمله کنترل نور فضای سبز، نور فضای مشترک لابی و دیگر فضاها برای نورپردازی ایجاد نمود. بنابراین با نورپردازی هوشمند میتوانیم حس فوق العاده و بینظیری را در ساختمانها به وجود بیاوریم. در حقیقت نقش نورپردازی در طراحی و اجرای فضاسازی ساختمانها بسیار مهمست. نورپردازی هوشمند این قابلیت را دارد که بتوان با آن یک مکان معمولی را به یک دکوراسیون زیبا و خاص تبدیل کرد.

چ- افزایش امنیت خانه هوشمند

یکی از قابلیتهای خوب سیستم نورپردازی هوشمند ساختمان اینست که اگر برای مدت طولانی خانه را ترک میکنید یا به سفر میروید، میتوانید حضور شخصی را در خانه شبیه سازی کرده و امنیت را در خانه برقرار نمایید.

عملکرد نورپردازی هوشمند ساختمان

نورپردازی هوشمند، یک نژاد جدید کنترل نورست که سیستمهای کنترل نورپردازی هوشمند ساختمان شرایط کنترل نور را فراهم می کنند. مانند خاموش کردن چراغهای نزدیک پنجره، زمانیکه سطح نور خارج به اندازه کافی بالا باشد. این مثالی از متداول ترین روشهایی هست که میتوان با آنها، در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. اما نقش نورپردازی هوشمند در یک ساختمان، به همین جا ختم نمیشود.
سیستم نورپردازی هوشمند توسط یک شبکه کلی که همه تجهیزات روشنایی در آن قرار گرفته اند، نورپردازی ساختمان را کنترل میکند. این شبکه به شکل اتوماتیک کار میکند و میتواند به گوشی یا تبلت شما نیز وصل بشود. همچنین می توانید تنظیمات این سیستم را طوری قرار دهید که وقتی هم در خانه نیستید بر روی سیستم نورپردازی هوشمند ساختمان کنترل داشته باشید.
با پیاده سازی سناریوهای مختلف روشنایی با دقت به شرایط محیطی متفاوت مثل زمان، مکان و شدت روشنایی میتوان جلوه های خاصی به فضاهای داخلی و خارجی ساختمان خودتان ببخشید. چراغهایی که به سنسورهای حرکتی متصل هستند را نمیتوان سیستم نورپردازی هوشمند نامید. زیرا این تجهیزات تنها با یک سناریو عمل کرده و امکان تغییرات در آنها وجود ندارد.
یک ساختمان هوشمند باید بتواند اطلاعات محیطی اثر گذار بر کاربران را دریافت، تحلیل و بررسی نماید و در مرحله بعدی بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد. پس صرف روشن و خاموش نمودن لامپها از طریق تلفن همراه به معنی یک نورپردازی هوشمند و در گام بعدی هوشمند شدن ساختمان نیست.

انواع سیستم روشنایی

الف- روشنایی کلی

منظور از روشنایی کلی نور طبیعیست که وارد خانه میشود. با بهره گیری از پنجره ها و نورگیرهای مختلف به راحتی از این نور طبیعی میتوان بهره مند گردید.

ب- نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی شامل نورهای مخفی، لامپهای وسط سقف که وظیفه تامین بخش زیادی از نور ساختمان را بر عهده دارند، میشود. با بکارگیری این تجهیزات بخش زیادی از خانه روشن خواهد شد.

ج- نورپردازی متمرکز

هنگامیکه بخواهیم توجه بیننده را به یک بخش مشخص مثلا تابلو روی دیوار جلب کنیم نورپردازی متمرکز را بکار میبریم. همچنین تجهیزات نورپردازی دکوراتیو که پخش نور آنها به شکل خطیست در این گروه قرار میگیرند.

کاربردهای نورپردازی هوشمند ساختمان

الف- اولین کاربرد نورپردازی هوشمند ساختمان تغییر رنگ نور میباشد. مثل تغییرات رنگ آشپزخانه، اتاق خواب، محوطه بیرون ساختمان یا هر فضای دیگر. در واقع این سیستم میتواند با یک حرکت اتوماتیک و سرعتی که ما برای آن تعیین کرده ایم، طیفهای مختلف زیبایی را تشکیل و آرامش را به محیط ببخشد.

ب- مهمترین کاربرد نورپردازی هوشمند ساختمان بهینه سازی مصرف انرژیست. دیمرها در این سیستم برای کنترل شدت روشنایی انواع لامپها از لامپهای رشته‌ ای، LED و هالوژنها گرفته تا اخیرا لامپهای فشرده فلورسنت بکار برده میشوند. با کمک دیمرها میتوانیم به آسانی شدت نوری که قرارست مورد نیازمان باشد را تعیین و از مصرف بیهوده پرهیز نماییم.

پ- همانطور که قبلتر گفته شد با سیستم نورپردازی هوشمند ساختمان مصرف انرژی تا 80% کم خواهد شد. هنگامیکه هوشمندسازی لوازم و تجهیزات انجام شود به شما تجهیزات پرمصرف را معرفی مینماید. شما لازمست این تجهیزات را با چراغهای مدرن که نوردهی و دوام بیشتر و توان مصرفی بسیار پایینی دارند جایگزین کنید.

ت- در گذشته سیستم روشنایی تنها برای نوردهی و روشن کردن فضای ساختمان کارایی داشت. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و طراحی سیستمهای هوشمند، ساختمانها مدرن شده و زندگی در آنها بسیار آسان شده است. هوشمندسازی نورپردازی در ساختمانها هم از نظر کارایی و هم از نظر زیبایی حائز اهمیتست.

ث-  ساختمانهای مدرن و هوشمند امروزی، فضاهای کاری هوشمندی را فراهم میکنند که باعث افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش ضایعات خواهند شد.

ج- هوشمندسازی نورپردازی باعث میشود که همواره نور مناسبی داشته باشید و برای این کار نیازی به خرابی و تغییرات در سیم کشی ساختمان نمیباشد.

امکانات نورپردازی هوشمند

1- ایجاد نورپردازی متنوع در فضا

2- مدیریت چراغها به شکل همزمان یا تک به تک

3- جلوگیری از روشن و خاموش شدن اشتباهی چراغهای ساختمان

4- مدیریت نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان

5- نورپردازی دلخواه در هر نقطه از خانه و ساختمان

6- بخشیدن جلوه ای زیبا و جذاب به دکوراسیون داخلی

تاریخچه نورپردازی ساختمان

انسانها از ابتدای تاریخ تا به امروز جایگاه ویژه ای برای نور و روشنایی در نظر گرفته اند. نور و روشنایی میتواند انسان را از خطرات پیرامونش آگاه کند. انسانهای اولیه با استفاده از نور روز به شکار رفته و یا به فعالیتهای خود میپرداختند. در دوران قدیم شب به خاطر نبود روشنایی و مرموز بودن آن، همواره و در همه فرهنگهای باستانی به عنوان عنصری شوم تصور میشده است. نقش نور آنقدر در زندگی انسانها مهمست که عامل اصلی تولید آن یعنی خورشید یا در برخی فرهنگها خود روشنایی را به عنوان خدا میپرستیدند.
قدمهای اولیه نورپردازی هوشمند برای داشتن یک ساختمان هوشمند در همان سالهای اولیه اختراع لامپ برداشته شد. ساختارهایی که میتوانستند مدار لامپها را در ساعاتی مشخص کنترل کنند و فقط لامپها در این ساعات روشن شوند. با گذر زمان سنسورهای حرکتی اولیه توانستند با لامپها ادغام شوند و زمانیکه سنسور یک حرکت را تشخیص میدهد روشنایی بوجود میآید. انجام این اقدامات بسیار جالب و کاربردیست ولی هنوز تا نورپردازی هوشمند فاصله بسیاری مانده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت