ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی چیست ؟

اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی چیست ؟

اگر اسپرینکلر رنگ شود منجر به...

الف) جلوگیری از انتقال حرارت مناسب به حباب شیشه‌ای: 
رنگ کردن اسپرینکلر و حباب شیشه‌ای آن همانند یک لایه ضخیم گردوغبار، مانع انتقال مناسب حرارت به آن شده و باعث دیرکرد و اختلال در واکنش به موقع اسپرینکلر هنگام حوادث حریق می‌شود.
ب) جلوگیری از بازشدن کامل مجرای اوریفیس: 
با رنگ کردن اسپرینکلر و قاب آن، پوششی جدید تمام درزها و خلل و فرج اتصالات اسپرینکلر را می‌پوشاند. یکی از اجزای اسپرینکلر، درپوش فنردار آن است که توسط حباب شیشه‌ای بر روی اوریفیس (محل خروج آب) محکم می‌شود. فرآیند رنگ شدن اسپرینکلر باعث ایجاد خاصیت چسبندگی در محل اتصال درپوش به بدنه اسپرینکلر می‌شود. همین عامل شاید باعث تاخیر در واکنش به موقع اسپرینکلر در هنگام حادثه شود.
ج) عدم شکستن کامل حباب شیشه‌ای رنگ شده: 
وقتی اسپرینکلری به اشتباه رنگ می‌شود، ضخامت بدنه حباب افزایش یافته و پوششی اضافی آن را فرا می‌گیرد. پس در هنگام شکستن حباب شیشه‌ای ناشی از حرارت آتش سوزی، عاملی اضافه علاوه بر دیواره حباب شیشه‌ای برای شکستن آن ایجاد می‌شود، پس نیروی ناشی از انبساط حرارتی مایع داخل حباب اسپرینکلر، علاوه بر دیواره حباب شیشه‌ای باید بر عامل اضافه‌ای (پوشش رنگ) غلبه کند تا اسپرینکلر فعال شود. همین موضوع باعث اختلال در عملکرد اسپرینکلر خواهد شد.
ف) اختلال در عملکرد مناسب دفلکتور (پخش کننده آب): 
رنگ کردن اسپرینکلر ممکن است شیارهای پخش کننده آب بر روی آتش را مسدود کند. این اتفاق باعث جلوگیری از پاشیدن مناسب آب بر روی آتش شده و تاثیرگذاری اسپرینکلر را کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت