ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

بهینه سازی مصرف آب

بهینه سازی مصرف آب

زیاده روی در مصرف آب از بزرگترین معضلات بشر است. از این رو بهینه سازی مصرف آب منازل بسیار اهمیت دارد. آب از منابع طبیعیست که از آن مصارف زیادی میشود پس حفظ و نگهداری آن بسیار مهمست. آب شیرین، تمیز و پاک از ابتدای حیات به قدری اهمیت داشته که تمام تمدنهای اصلی در نزدیکی رودها در سراسر جهان شکل گرفته اند. در واقع رودخانه آب شیرین نقش مهمی در توسعه شهرهای بزرگ داشته است. آب برای حیات ضروریست، به اندازه هوا برای زندگی و حیات موجودات زنده واجبست.
همه موجودات زنده از جمله انسان، گیاهان و حیوانات برای بقا به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند. این ماده با ارزش در کشاورزی و صنایع مختلف نیز کاربردیست. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی روزانه 30 هزار نفر به دلیل کمبود آب سالم و بهداشتی جانشان را از دست میدهند. 40 درصد مردم جهان از آب سالم محروم اند و 80 درصد بیماریهایی که افراد درگیر آنها هستند بعلت نبود آب بهداشتی و کافی پدید میآیند. در واقع رشد جمعیت و توسعه اجتماعی – اقتصادی باعث افزایش تقاضای آب شهری در دنیا شده است.
از این رو با توجه به اینکه ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و دمای هوا اخیرا دو درجه افزایش پیدا کرده و میزان بارشها نیز کاهش چشمگیری داشته پس بحث بهینه سازی مصرف آب را باید جدی گرفت. از آنجائیکه کشور ما با بحران خشکسالی مواجه میباشد مردم و دولت باید در بخشهای خانگی، صنعتی، کشاورزی، تجاری و ... با کمک هم از هدر رفتن آب ممانعت کنند.

راهکارهای بهینه سازی مصرف آب منازل

راهکارهای مختلفی برای حفظ منابع آب و بهینه سازی مصرف آب منازل وجود دارد. بدین صورت افراد میتوانند با صرفه جویی در مصرف آب سهم مهمی در رفع بحران کم آبی ایفا کنند. برای جبران کم آبی سبک زندگیتان را باید اصلاح نموده زیرا وجود آب برای تک تک ما و آیندگان ما اهمیت زیادی دارد. در ادامه به چند راهکار مهم بهینه سازی مصرف آب منازل اشاره میکنیم:

  • صرفه جویی در مصرف آب آشپزخانه

برای بهینه سازی مصرف آب در مصارف آشپزخانه بعد از صرف غذا بلافاصله مواد غذایی باقیمانده از روی ظرفها را پاک کرده و بشورید. از بطری داخل یخچال با چند قطعه یخ آب بنوشید و شیر را برای خنک شدن آب باز نگذارید. در زمان شست و شوی سبزیها اول آنها را در یک ظرف خیس نموده و سپس آبکشی نمایید. برای باز کردن یخ مواد غذایی آب گرم را باز نکنید و مواد غذایی را چند ساعت قبل از مصرف از یخچال یا فریزر بیرون گذاشته یا بگذارید درون مایکروویو.
اگر برای شستن ظرفها از ماشین ظرفشویی استفاده میکنید با گذاشتن آن بر روی گزینه Eco از مصرف آب بکاهید. به طور مداوم شیرها و اتصالات آنها را بررسی کرده تا نشتی آب یا چکه نداشته باشند. در صورت مشاهده نشتی در شیرها، آنها را تعمیر و یا واشرشان را تعویض نمایید. همچنین گیاهانتان را با آبی که با آن میوه و سبزیجات را شسته اید آبیاری کنید.

  • صرفه جویی در مصرف آب حمام

متاسفانه در کشور ما برای استحمام آب آشامیدنی مصرف میشود. چون کشورمان با خشکسالی و کمبود آب مواجهست پس باید این وضعیت را تغییر دهیم. حمام یکی از بخشهایست که بیشترین میزان هدررفت آب را داراست. با رعایت چند نکته ساده میتوان هدررفت آب در حمام را تقلیل داد. بهترست که لوله های آب گرم را عایق بندی کنیم و به تبع آن مقدار آبی که قبل از آب گرم وارد میشود را کاهش دهیم. همچنین میتوانیم سردوشهای قدیمی را تعویض و سردوش کم مصرف نصب کنیم. لازمست از مدت زمان دوش گرفتن بکاهیم و زمانیکه شامپو یا ماسک مو و یا لیف میزنیم، شیر آب را حتما ببندیم. با رعایت این موارد هر فرد میتواند بیش از 4000 لیتر سالانه در بهینه سازی مصرف آب سهیم باشد.

  • صرفه ‌جویی در مصرف آب شستشو

هنگامیکه از ماشین لباسشویی بهره میبرید لباسهایی با حجم متناسب ظرفیت ماشین در آن قرار بدهید. با توجه به ظرفیت ماشین در آن لباس قرار داده تا از تعداد دفعات روشن شدن ماشین جلوگیری شود. برای نظافت پارکینگ و راه پله سعی کنید دستمالهای نمدار را بجای شلنگ بکار گیرید. برای شستشوی ماشین از یک سطل آب استفاده نموده یا آن را به کارواش ببرید. فرشها را با آب شهری نشورید. از آب پاشی پیاده روی جلوی خانه بپرهیزید.

  • صرفه ‌جویی در مصرف آب سرویس بهداشتی

مرتب شیرها و اتصالات آنها را در سرویسهای بهداشتی برای جلوگیری از نشتی و چکه آب بررسی بکنید. فلاش تانک سرویس بهداشتی را کنترل و بازدید نمایید و در صورت مشاهده نشتی و یا خرابی، آن را تعمیر و یا تعویض بکنید. زمانیکه مسواک میزنید و یا وضو میگیرید شیر آب را مدام باز نگذارید. هنگام رفتن به سرویس بهداشتی فشار آب را زیاد نکنید. در سرویسهای بهداشتی و حمام خود محصولات کاهنده مصرف آب را نصب کنید.

  • صرفه ‌جویی در مصرف آب حیاط و فضای سبز

برای بهینه سازی مصرف آب، گیاهان یا گلهایی را بکارید که نسبت به گرما و آب کمتر مقاومترند. به هیچ وجه آب آشامیدنی را برای آبیاری گیاهان بکار نبرید و بهترست با آب پس مانده شستشوی میوه جات و سبزیجات آنها را آبیاری کنید. آبیاری فضای سبز را در صبح زود یا غروب انجام بدهید که تبخیر کمتری اتفاق میافتد. برای این منظور حتی الامکان آبیاری قطره ای را بکار ببرید. برای نصب آبنما در ساختمانتان جایی را در نظر داشته باشید که در سایه بوده و نور آفتاب نباشد. حیاط را اجبار نیست که با آب آشامیدنی بشورید برای اینکار از جارو برای نظافت کمک بگیرید. با انجام این موارد سالانه 2200 لیتر در مصرف آب صرفه جویی میکنید.

  • صرفه ‌جویی در مصرف سیستم گرمایش و سرمایش خانه

سیستمهای سرمایشی و گرمایشی منزلمان را مرتب چک کنیم و از نداشتن نشتی آب در آنها مطمئن شویم. لوله ها و مخازن ذخیره آب را در جهت بهینه سازی مصرف آب عایق بندی نماییم. برای کولر آبی بخاطر کاهش میزان تبخیر آب سایبان بسازیم و همچنین پوشالهای کولر را به موقع تعویض نماییم. شیر آب کولر و شلنگ آن را بررسی نماییم که نشتی نداشته باشند. شناور کولر را به درستی تنظیم کنیم تا از سرریز شدن آب کولر جلوگیری شود. از دستگاه رسوب زدایی برای عدم تشکیل رسوب در پوشالهای کولر آبی و کاهش پنجاه درصدی مصرف آب کمک بگیریم.

  • صرفه ‌جویی از طریق بکارگیری لوازم خانگی استاندارد

در صورت امکان ماشین لباسشویی منزلتان را تعویض نموده و از مدلهای جدید که مصرف انرژی و مصرف آبشان پایینست بهره جوئید. همچنین ماشین ظرفشویی برای شستن ظرفها گزینه بسیار مناسبتری است. با بکارگیری لوازم خانگی استاندارد و کم مصرف از مصرف آب به میزان زیادی بکاهید و نقش مهمی در بهینه سازی مصرف آب ایفا نمایید.

  • صرفه ‌جویی در مصرف آب هنگام عملیات ساختمانی

در زمان عملیات ساختمانی مصالحی را بکار گیرید که به آب زیادی نیاز نداشته باشند. از مصرف آب شهری در زمان بازسازی یا نقاشی منزل خودتان خودداری نمائید. به کارگرانتان بگویید که آب لوله کشی شهری را جهت بنایی و ساخت و ساز مصرف نکنند.

  • صرفه ‌جویی از راه کنترل و اصلاح لوله ‌کشیها و اتصالات

زمانیکه تمام شیرهای خانه بسته هستند و هیچگونه مصرفی انجام نمیشود، اگر کنتور شما هنوز کار میکند نشان از خرابی و نشتی آب در لوله ها دارد. اقدام به تعمیر و اصلاح لوله کشی آب منزلتان بنمائید. جهت عدم پوسیدگی و شکستگی لوله های فلزی منزلتان از دستگاه رسوب زدای الکترونیکی یا مغناطیسی بهره ببرید تا مانع ایجاد رسوب در لوله‌ ها و انسداد آنها شوید.

  • صرفه ‌جویی از راه آموزش به کودکان خود

روشهای بهینه سازی مصرف آب را به کودکانتان آموزش دهید. محدودیت منابع آب را به زبان ساده برای کودکان توضیح دهید تا ارزش و اهمیت موضوع آب را درک کنند. اسباب بازیهایی که به جریان آب احتیاج دارند را برای کودکان نخرید.

پیشنهادات شرکت آب و فاضلاب برای بهینه سازی مصرف آب
  • مسواک که میزنید شیر آب را ببندید.
  • زمانیکه حمام میروید شیر آب را مدام باز نگذارید.
  • برای آبیاری گیاهان روش آبیاری قطره ای را اعمال بنمائید.
  • برای نظافت حیاط از جارو به جای آب کمک بگیرید.
  • تمام شیرهای آب و شلنگها را مرتب ببینید تا نشتی نداشته باشند.
  • لوله های آب گرم را عایق بندی نمائید و تا گرم شدن آب شیر، آب را بیهوده باز نگذارید.
  • در مدت زمان کوتاهی دوش بگیرید و در مصرف آب صرفه جویی بنمائید.
  • در زمان رفتن به دستشویی شیر آب را یکسره باز نکنید.
  • در خانه گیاهی را انتخاب نمائید که حداقل آب را مصرف کند.
  • مواد غذایی درون فریزر را بدون آب از حالت یخ زدگی درآورید.
  • به فرزندانتان مصرف بهینه آب را آموزش دهید.
  • با توجه به حجم و توان ماشین لباسشویی با آن لباس بشورید.
  • آبیاری باغچه را در اول صبح یا موقع غروب آفتاب انجام دهید زیرا آب دیرتر تبخیر میگردد.
  • برای صرفه جویی در مصرف آب ماشینتان را توسط کارواش بشورید.
  • برای تمیز کردن پیاده روها و جلوی درب منزل آب لوله کشی شهر را به کار نبرید.
  • در فصل تابستان از مصرف غیر ضروری آب بپرهیزید تا آب در دسترس همگان قرار گیرد.
  • آبنماها را به شرطی به کار گیرید که آب آنها در گردش باشد.
  • اگر استخر دارید مراحل تصفیه آب آن را کامل سازید.
  • بر روی کولرهای آبی سایبان بسازید.
  • مشوق همکارانتان در محل کار برای بهینه سازی مصرف آب باشید.
  • آب آبیاری فضای سبز را از آب شرب جدا سازید.
  • بر روی شیرآلات منزلتان محصولات کاهنده مصرف آب نصب نمائید.

جمع بندی نهایی

برای همگان لازمست که بهینه سازی مصرف آب را جدی بگیرند. همانطور که میدانید منابع آب شیرین و قابل شرب روز به روز در حال اتمام هستند. زمین تنها سیاره ایست که زندگی در آن بدلیل وجود اکسیژن و آب امکانپذیرست و بدون آب هیچکس نمیتواند در آن زنده بماند. متاسفانه درصد مقدار آب شیرین و سالم نسبت به آبهای دیگر بسیار اندک میباشد. بنابراین ما نباید آب را هدر دهیم و در مصرف آن بایستی صرفه جویی کرده تا نسلهای بعد نیز بتوانند از آن بهره ببرند. لازمست همواره تلاش نماییم با ترویج آگاهی و تغییر عادات بد به خوب از هدررفت آب، این مایه گرانبها جلوگیری بکنیم. پس با مصرف درست و صرفه جویی در مصرف آب در راستای حفظ تداوم زندگی خود و دیگران بکوشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 


 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت