ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

عایق کاری درزهای ساختمان

عایق کاری درزهای ساختمان

عایق کاری درزهای ساختمان راهکاری بسیار ایده آل برای کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی میباشد که مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی بهینه میکند. آپارتمانها از مایحتاج زندگی مدرن هستند. با افزایش جمعیت در کره‌ زمین به خصوص در شهرهای بزرگ ساخت این سازه‌ها ضرورت دارد. با وجود مزایای بسیاری که آپارتمانها دارا هستند، اما وجود صداهای مزاحم در آپارتمانها یکی از بحثهای سکونت در این فضاهاست. علاوه بر صداهایی که از بیرون وارد ساختمان میشوند، انتقال صدا بین طبقات هم یکی از عوامل مزاحمته. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، یا باید سر و صدا تولید نکرد یا این که با استفاده از مواد عایق کاری درزهای ساختمان، سر و صدا را کنترل نمود. در اینجا به بررسی انواع عایق صوتی و حرارتی در ساختمانها میپردازیم.

هدف عایق کاری درزهای ساختمان

عایق بندی ساختمانها چندین الویت دارد:

  • کاهش میزان اتلاف انرژی‌.
  • گرم نگه داشتن فضای داخلی خانه‌ها در فصلهای سرد.
  • خنک نگه داشتن فضای داخلی خانه‌ها در فصلهای گرم.
  • به حداقل رساندن آلودگیهای صوتی در داخل خانه و ایجاد محیطی آرام و ساکت.
  • محافظت از ساختمانها در مقابل آتش سوزی.
  • افزایش طول عمر ساختمانها و محافظت از آنها در برابر رطوبت و خوردگیها.
  • سازگاری با محیط زیست و مطابقت کامل با توسعه‌های زیست مدار.
  • متعادل کردن میزان رطوبت در خانه‌ها و جذب رطوبت اضافی و در نتیجه عدم رشد مخمرها و حشرات موذی در داخل خانه‌ها.

عایقای صوتی و حرارتی و رطوبتی

امروزه بسیاری از ساختمانها از جمله تجاری و مسکونی به این عایقها مجهز گشته اند و استانداردهای لازم برای کاستن صدا و هدر رفت انرژی و ایجاد آببندی در ساخت آنها رعایت شده. یک عایق خوب باید از چگالی مناسبی بهره مند باشد تا بتواند حالت آکوستیک و عدم تبادل حرارتی و رطوبتی خود را حفظ کند. از این رو قبل از خرید عایق باید از استاندارد بودن چگالی و ضخامت آن مطمئن شویم.
این مدل عایقها میتوانند به مقدار قابل توجهی از تبادل صوت و دما و رطوبت جلوگیری نمایند. که در نتیجه مکانی ایمن و آرام برای رفاه افراد و ساکنین محیا خواهد شد.

مزایای عایق کاری درزهای ساختمان

  • بهبود صدا در محیط خانه
  • کاهش نشت صدا به اتاقهای مجاور یا خارج از منزل
  • ایجاد فضای آکوستیک آرام بخش
  • کاهش سر و صدا
  • کنترل و محدود کردن صداهای ناخواسته
  • ممانعت از هدر رفتن انرژی
  • کاهش رشد عوامل میکروبی و قارچی
  • ممانعت از ورود اشعه ماورای بنفش

انواع عایق بر اساس محل مورد استفاده

با توجه به نوع کاربردشان عایق­های مختلفی در بازار موجوده که برای در و دیوار، سقف و کف ساختمان، تاسیسات ساختمان و ... مورد بهره قرار می­گیرند. این عایقها می­توانند به دو صورت روکار و توکار اجرا شوند. عایقهای توکار قبل از نازک ­کاری ساختمان اجرا میشوند ولی عایقهای روکار پس از اجرای کامل ساختمان اجرا میگردند.

الف- عایق دیوار

بکارگیری عایق برای دیوارها نه تنها سبب ایجاد محیطی آرام در برابر خیابانهای شلوغ و همسایه های پر سر و صدا میگردد، بلکه سیستمی بسیار حرفه ای برای عایق کردن استودیوها و اتاقهای ضبط صدا نیز محسوب میگردد. و همچنین از تبادل انرژی و هدر رفتن سرما و گرما جلوگیری بعمل میاورد.

ب- عایق سقف و کف

معمولا در ساختمانها باید قسمت سقف و کف واحدها عایق کاری شوند. یک عایق  مناسب عایقی میباشد که انرژی صوتی و ارتعاشات را در سقف و کف بهبود ببخشد. همچنین مانع از پرت انرژی و نشت رطوبت به سایر طبقات گردد.

در ادامه مطلب توضیح مختصری در مورد عایقهای صوتی و عملکرد آنها خواهیم داد. عایقهای صوتی در کل به دو بخش توکار و روکار تقسیم بندی میشوند:

انواع عایق صوتی توکار

الف- فوم پلی استایرن:

این فوم بسیار سبک بوده و برخلاف ضخامت کم، استحکام و مقاومت بالایی دارد. این فوم اکثرا در بخشهایی از سازه مصرف میگردد و به دلیل وزن بسیار سبک هیچ بار اضافه ای بر ساختمان وارد نمیکند. سطح این عایق یکنواخت بوده و در برابر خزش و بارهای ثابت طولانی مدت بسیار مقاوم میباشد. از طرفی امکان رشد هیچ گونه قارچ یا باکتری در آن وجود نداشته و با گذشت زمان ساختار آن تجزیه نخواهد شد. این فومها را میتوان به راحتی برش داد و در عایق کاری درزهای ساختمان به عنوان عایق صوتی دیوار به کار برد.

ب- یونولیت:

ورقه های مکعبی شکلی میباشند که در ساختمانها برای عایقهای صوتی در سقف و دیوارها به کار میروند. در مرحله سفت کاری، ورقه‌های یونولیتی به ساختمان اضافه میشوند و برای جذب صدا عالی اند. وزن این نوع عایق نیز سبکه و سبب تحمیل بار اضافی به ساختمان نمیشود.

پ- پشم شیشه:

این عایق از گذشته تا امروز مصرف شده و جز قدیمی ترین هاست. برای تولید این عایق شیشه را ذوب کرده و آن را به الیاف ریز تبدیل میکنند. پشم شیشه یک عایق صوتی و حرارتیست که مقاومت بسیار بالایی در مقابل فرسایش و عوامل مخرب داراست.

ت- فوم ریباند:

این محصول پلی یورتان قالبی میباشد که از تکه های فوم خرد شده یا آسیاب کرده که توسط بایندر بهم چسبانده شده اند ساخته میگردد. این عایق صوتی از بازیافت ابرهای اکوستیکی به وجود آمده و کیفیت بی نظیری را داراست.

ث- فوم عایق لوله:

این فوم ضد رطوبتست و مانع از نفوذ آب میگردد و در دمای منفی 35 درجه سانتیگراد تا مثبت 90 درجه سانتیگراد قابل مصرف می باشد. این فومها همچون فومهای الاستومری در مقابل عوامل مخرب شیمیایی و محیطی بسیار مقاوم میباشند.
فوم پلی اتیلن ترکیبی از پلی اتیلن و حبابهای ریز هواست. این محصول به علت خواص فیزیکی و شیمیایی خود میتواند به عنوان یک عایق مناسب برودت، حرارت، رطوبت و صوت در عایق کاری درزهای ساختمان عمل نماید.

ج- عایق الاستومری:

جنس این عایق از نوع لاستیک NBR بوده که با PVC ترکیب می شوند و به طور معمول عایق حرارتی بسیار خوبی را تولید میکنند. و دارای ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی میباشند و به دلیل مقاومت زیادی که در مقابل جذب بخار آب دارند پس از نصب به هیچگونه حایل بخار آب دیگری نیاز ندارند.
این در حالیست که عایقهای سنتی همانند پشم شیشه به ازای %1 آبی که جذب میکنند %7 از ارزش ضریب انتقال حرارت آنها کم میشود. عایقهای الاستومریک مطابق با استانداردهای محیط زیست ساخته میشوند. جایگزین مناسبی برای عایقهای سنتی مثل پشم شیشه ،پشم سنگ، پلی فوم در عایق کاری درزهای ساختمان هستند. همچنین آنها برای عایقکاری سیستمهای حرارتی و برودتی، تاسیساتی، غذایی، بهداشتی، دارویی، خودرو سازی و صنایع نفت و گاز جهت صرفه جویی در انرژی بکار میروند.

چ- پشم سنگ:

ماده اولیه اصلی برای ساخت این عایق، سنگ بازالت از گروه سنگهای آذرین میباشد که بازمانده فعالیتهای آتشفشانیست و در کشور به وفور وجود دارد. تکنولوژی تولید پشم سنگ شامل روشی پیشرفته با اصولی ساده است. ابتدا سنگ بازالت در دمای 1450 درجه سانتیگراد ذوب و به صورت سیلیکات مذاب در میآید. سپس مذاب به دست آمده با روش خاصی به الیاف بسیار ظریف به قطر 6 تا 8 میکرون تبدیل میشود. مجموعه این الیاف میکروسکوپی عایق پشم سنگ را تشکیل میدهند.

ح- پشم سرباره:

پشم سرباره شبیه پشم سنگ است، اما آن را با کمک از محصولات جانبی کوره های بلند صنعت فولاد میسازند. برخلاف پشم سنگ، این پشم خاکستری رنگه زیرا آهن ندارد. ظاهر زرد پشم سنگ تا حدودی ناشی از اکسیداسیون آهن موجود در آنست.

خ- عایق ایزوهم:

عایق­ها اعم از صوتی، حرارتی و رطوبتی امروزه یکی از متریالهای مهم در ساختمانها میباشند. اما عایق­های چند منظوره­ که قابلیت­های متعددی مانند استفاده بهینه از سوخت، خروج حرارت، مقاوم ­سازی ساختمان در برابر حوادث، جلوگیری از انتقال صوت و رطوبت را به صورت همزمان دارا باشند و مانع هدر رفت ذخایر گران بهای انرژی ­شوند، جایگاه ویژه ای دارند. این عایقهای چند منظوره، را عایق ایزوهم می­نامند.

(لازم بذکرست عایق کاری درزهای ساختمان بایستی از لحاظ صوتی، حرارتی و رطوبتی انجام شود)

 

انواع عایق صوتی روکار

الف- عایق دو طرف صاف:

این مدل عایق صوتی برای ساختمان­های مختلفی بکار میرود. و جایگزین مناسبی برای عایق­های صوتی سنتی است. عایقهای صوتی دو طرف صاف از نوع الاستومری بوده و عایق حرارتی و برودتی نیز محسوب می­شوند. این عایق به صورت ورقهای پنل موجوده و به راحتی با قیچی و کاتر بریده می ­شود.

ب- عایق شانه تخم مرغی:

این فوم یکی از متداولترین و رایج ترین عایقهای صوتی و آکوستیک است که آن را از ابر پلی یورتان سلول باز میسازند. ساختار سلول باز فوم باعث میشود که این پنل آکوستیک امواج صوتی را به خود جذب نماید و انرژی مکانیکی صوتی را به حرارتی تبدیل کند. عایقهای شانه تخم مرغی باعث حذف ریورب و فرکانسهای بالا میگردند و به همین دلیل این فومها در استودیوهای بزرگ و خانگی کاربرد دارند.

ج- فوم وج منشوری:

این عایقها هرمی و منشوری شکل هستند. جذب صدا در این عایق بیشتر از مدلهای دیگرست. از این عایق صوتی میتوان برای اتاقها یا فضاهایی با ابعاد کوچک بهره برد. بسیاری از استودیوهای ضبط نیز از این محصول کمک میگیرند.

جنس عایق صوتی

مهمترین مطلب در انتخاب یک عایق صوتی خوب و کارآمد، جنس آنست. همانطور که در بالا بیان کردیم، عایقها را از جنسهای گوناگونی میسازند و اقلام مختلفی دارند. برخی از آنها دارای ساختمان سلولی باز و برخی دیگر دارای ساختمان سلولی بسته میباشند.
به منظور عایق کاری درزهای ساختمان، شما بایستی از نوع عایقهای صوتی که دارای ساختار سلولی بسته ای هستند استفاده نمایید. زیرا این عایقها از ورود و خروج صدا به داخل ساختمان بهتر ممانعت میکنند. از مدل ساختار سلولی باز عایقهای صدا بیشتر در استودیوها به منظور بهره وری از آکوستیک بهتر در محیط، کمک میگیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.
 

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت