ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان جهت نظارت بر اماکن داخلی و خارجی ساختمانها به کار برده میشود. این سیستمها بسته به شرایط محیطی شامل انواع متفاوتی هستند. در واقع توسط این سیستمها از مواردی که مدنظر داریم حفاظت کرده و آنها را ایمن میکنیم و از سرقت در ساختمانها نیز تا حدودی جلوگیری بعمل میآوریم. همانطور که مستحضرید این روزها حتی راه رفتن در خیابان و حرف زدن با تلفن همراه میتواند باعث بروز خطرات جبران ناپذیری شود، پس به همین دلیل نقش سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان بسیار مهمست. در حقیقت سیستمهای حفاظتی و امنیتی برای محافظت از جان و مال افراد در برابر دزدی، سرقت، سوء قصد و جلوگیری از وقوع حوادث ساخته شده اند. اگر بخواهیم واضح تر این مطلب را انتقال دهیم باید بگوییم که هر سیستمی که بتواند از ما در برابر ثوانح و حوادث مراقبت کند نوعی سیستم حفاظتی بشمار میرود.
امنیت از نگرانیهای بزرگ بشر به شمار میرود و این نگرانی بی دلیل نیست چراکه سرقت از تلخ ترین و سخت ترین رخدادهاییست که امنیت افراد را به مخاطره میاندازد. بنابراین اشخاص باید از کسب و کار خود و مکان زندگیشان محافظت کنند. برای امنیت یک خانه، ماشین، فروشگاه، ساختمان تجاری از سیستمهای حفاظتی و امنیتی بهره میبرند. اینکه شما در هنگام خروج از منزل احساس امنیت داشته باشید و با خیال راحت منزل را ترک کنید مسئله بسیار مهمیست.
اگر دارای سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان باشید، موقع خروج به راحتی میتوان آن را فعال نمود. در صورت روشن نمودن سیستم امنیتی اگر دربی که قفلست باز شود، شیشه درب و پنجره اگر شکسته شود، فردی ناآشنا به خانه ورود کند و هرگونه حادثه ای رخ بدهد سنسورها تحریک شده، آلارم میدهند و از طریق نرم افزار موبایل به شکل عکس، فیلم، پیامک و تماس برایتان گزارش ارسال میگردد.

اجزای سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

به طور کلی اجزای سیستمهای حفاظتی و امنیتی به شرح زیر است:

  • پنل کنترل

پنل کنترل قلب سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمانست. این وسیله از سیگنالهای رادیویی برای برقراری ارتباط با حسگرها و سایر اجزای یک سیستم بهره میبرد. تقریبا بیشتر پنلهای کنترل برای فعال و غیر فعال کردن سیستمهای حفاظتی و امنیتی بکار میروند.

  • صفحه کلید

صفحه کلید برای فعال و غیرفعال کردن سیستم حفاظتی بکار میرود و در کنار درب ورودی گذاشته میشود. در بعضی از سیستمها به جای استفاده از صفحه کلید تنها با یک برنامه میتوانید کنترل سیستم را در تلفن همراه خود به دست بگیرید.

  • سنسور درب و پنجره

این وسیله کوچک عموما با باتری کار میکند و از یک آهنربا و یک حسگر ساخته شده است. زمانیکه درب و پنجره ها باز و بسته میشوند و تماس آهنربا با حسگر قطع میگردد، سیگنالی به هاب ارسال شده تا شما از باز و بسته شدن درب و پنجره ها اطلاع پیدا نمایید.

  • سنسور‌ حرکتی

سنسور حرکتی کلیه مکانهایی که اشخاص از آن عبور میکنند را پوشش میدهد. مثل راه پله، راهرو و پارکینگها. فناوری این سنسورها بسیار پیشرفته است و با مجهز بودن به مادون قرمز توانایی تشخیص بهتر در تاریکی و عدم روشنایی را دارند.

  • دوربین

از اصلی ترین اجزای سیتم امنیتی دوربینها هستند. امکان مشاهده تمام بخشهای خانه و محیط کار را در هر زمانی از طریق تلفن همراه میسر میسازند.

  • سنسور شکستن شیشه

این سنسور بر روی شیشه درب و پنجره نصب میشود و زمانیکه سارق بخواهد بجای عبور از درب، شیشه را بشکند سیستم امنیتی را فعال میکند.

  • آژیر‌ها

هر سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان مجهز به آژیرست که معمولا یکعدد آژیر در هاب نصب میشود. آژیر یا زنگ هشدار بهترین وسیله برای مطلع کردن شما و همسایگانتان از خطر میباشد.

انواع سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

انواع سیستمهای حفاظتی و امنیتی ساختمان به شرح زیر میباشند:

  • سیستمهای هشداری نظارتی

سیستمهای هشداری نظارتی از دوربین مداربسته و دزدگیرها گرفته تا سیستمهای هشدار پیچیده که در صورت مشاهده کوچکترین مشکلی به مجریان قانون اطلاع رسانی  میکنند، وجود دارند. این سیستمهای نظارتی معمولا برای منازل بکار برده میشوند و به وسیله شرکتهای امنیتی مرتب چک میگردند. در صورت دیدن مورد مشکوک افراد سریع به محل اعزام شده و اقدامات لازم انجام میگیرد.

  • سیستمهای هشداری بیسیم

همانطور که از اسم این سیستمها پیداست اتصال بیسیم دارند. نصب این سیستمها آسان بوده و نیازی به حفاری و سیم کشی ندارند و برای اینترنت ماهواره ای مناسبند و به راحتی جابجا میشوند. با نصب این سیستمها شما میتوانید از هر جایی که هستید مکان مورد نظر خود را در لحظه زیر نظر بگیرید.

  • سیستمهای امنیتی ویدئویی

در این مدل از سیستمها نظارت ویدئویی وجود دارد و دستگیری یا شناسایی مظنونین را راحت تر میکند که به نوعی عامل بازدارنده برای سارقین خواهد بود. قابلیت مهم این سیستمها اینست زمانیکه به صورت فیزیکی در محل حضور ندارید، میتوانید نظارت کامل بر محیط داشته باشید.

  • سیستمهای امنیتی کنترل دسترسی

در سیستمهای امنیتی با کنترل دستی میتوانید ورود به مکانهای مشخصی از محل کار یا خانه تان را محدود کرده و فقط به بعضی افراد اجازه عبور و مرور را دهید.

ویژگی بهترین سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

  • قطعات سیستم کیفیت خوبی داشته باشند.
  • پنل دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد.
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.
  • در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته باشد.
  • پنل دستگاه دارای برد بالایی باشد.

کاربرد سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

از اصلی ترین کابردهای سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان میتوان به محافظت از جان و مال ساکنین اشاره نمود. در واقع بکارگیری این سیستم، امنیت یک محیط را افزایش داده و وجود آن در ساختمانهای اداری و منازل سبب کاهش جرم و جنایت میگردد. اشخاص با توجه به نیازی که دارند این سیستم را تهیه کرده و نصب میکنند. این سیستمها در مراکز کوچک یا بزرگ کارایی دارند. کاربرد هر کدام از سیستمهای حفاظتی با توجه به نوع مکان نصب آنها متفاوتست.
مثلا دوربین مداربسته دارای کاربردهای: کنترل عبور و مرورها، تعقیب نامحسوس سارقین، بررسی و حراست بانکها - صرافی و طلافروشیها، بهبود فضای کسب و کار، کنترل ترافیک، حفاظت از فروشگاه ها - مغازه ها - خودروها و پارکینگها میباشد. نکته ای که در انتخاب سیستمهای حفاظتی و امنیتی باید در نظر بگیرید، نصب حرفه ای و اطمینان از عملکردشان میباشد. اگر سیستم دچار خطا بشود مثل خطای صدای دزدگیر اماکن مشکلات دیگری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مزایای سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان

  • برقراری امنیت

تجهیزات حفاظتی خود باعث ایجاد امنیت میگردند. برای برقراری امنیت با بکارگیری دوربین مداربسته، سیستم اعلام و اطفاء حریق محیط امنی را فراهم نمایید و از بروز اتفاقات ناگوار ممانعت بعمل آورید.

  • حفظ رفاه

از راه های حفظ رفاه و آسایش اینست که کار هوشمندسازی منزل را انجام دهید. با بهره گیری از دوربین مداربسته و سیستم کنترل تردد نگران مشکل عدم حضورتان در محل نباشید.

  • جلوگیری از وقوع جرم

همانطور که قبل تر گفته شد سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان نقش مهمی در کاهش جرم و جنایت دارد. نصب دزدگیر و دوربینهای مداربسته کمک میکند تا از دزدی، حمله و خرابکاری جلوگیری شود.

  • کاهش خسارات و تلفات

با تجهیز کردن ساختمانها به سیستم اعلام و اطفاء حریق خسارات و تلفات در زمان حریق را به حداقل برسانید.

مهمترین تجهیزات سیستمهای امنیتی و حفاظتی
  • دوربین مداربسته

یکی از آیتمهای کاربردی سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان دوربین مداربسته است. این دوربین دارای کاربردهای: رصد محیط کسب و کار، کنترل مدیریت بحران، تعقیب نامحسوس مجرمین، کنترل ترافیک، کنترل تصاویر از راه دور، رصد تخلف در فروشگاهها و مغازه ها، جلوگیری از وقوع جرم و جنایت و کنترل ورود و خروج پرسنل و وسایل نقلیه میباشد.

  • دزدگیر اماکن

دزدگیر از سیستمهای امنیتی کاملا پیشرفته به شمار میرود که تحت عنوان اعلام سرقت در مکانهای خاص مورد استفاده قرار میگیرد. از دزدگیر علاوه بر اعلام سرقت به عنوان اعلام حریق نیز میتوان استفاده نمود. عملکرد دزدگیر به گونه ایست که پس از نصب و روشن شدن قبل از باز شدن درب منزل، کارگاه، فروشگاه، محل کار به محض ورود و ایجاد کوچکترین حرکت در فضا آژیر صوتی به سرعت صدای مهیبی از خود تولید میکند.

  • ردیاب

ردیاب از گزینه های دیگر سیستمهای امنیتی و حفاظتی اماکن، خودروها و افرادست. با کمک ماهواره و گیرنده، ردیاب میتواند موقعیت مکانی خودروها و اشخاص را مشخص سازد. ردیاب یا GPS در دو نوع خودرویی (با سیم کشی - بدون سیم کشی) و شخصی (کودک - سالمندان - حیوانات) وجود دارد.

الف- ردیاب یا GPS خودرو و موتورسیکلت: میتوان این دستگاه را برای ردیابی خودرو بکار گرفت. این ردیاب قابلیت خاموش کردن خودرو به سرقت رفته را دارد و همچنین باز شدن درب خودرو را به وسیله پیامک اطلاع میدهد. مزیت شنود داخل کابین خودرو و نداشتن دغدغه فکری در مورد اینکه اکنون خودرو در چه مکانی قرار دارد را نیز میتوان به این موارد اضافه نمود. ردیاب یا سیستمهای حفاظتی و امنیتی خودرو را می شود بر روی انواع خودروهای سواری، خودروهای سنگین و موتور سیکلت نصب نمود.

ب- ردیاب شخصی یا پرسنلی: این مدل از ردیاب در ابعاد کوچک براحتی قابل حملست و نیاز به سیم کشی ندارد. توسط این ردیاب میتوانید به اطلاعات جای دقیق فرزندانتان، سالمندان و حیوانات خانگی پی ببرید. بنابراین اگر برای آنها مشکلی پیش بیاید جهت اطلاع از وضعیتشان میشود مکان دقیق آنها را پیدا کرد.

  • تجهیزات اعلام حریق

یکی از عناصر سیستم حفاظتی و امنیتی ساختمان، سیستم اعلام حریقست. با تشخیص دتکتور حرارت، دود، شعله و گاز و هشدار از طریق آژیر و فلاشر اعلام حریق انجام میپذیرد. از این سیستم در مغازه، فروشگاه، منازل، کارخانه و انبار استفاده میگردد. با بهره گیری از سیستم اعلام حریق بسیاری از خطرات مالی و جانی کاهش می یابند.

جهت مشاوره بیشتر با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت