ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

نرده و حفاظ ساختمان

نرده و حفاظ ساختمان

در این مقاله به بحث ایمنی نرده و حفاظ ساختمان ها میپردازیم. نرده و حفاظها علاوه بر این که از جان انسانها محافظت میکنند، در زیبایی بصری ساختمانها هم نقش مهمی ایفا میکنند. نرده را از جنسهای مختلفی مثل سنگ، چوب، شیشه، فلز میسازند. همانطور که مستحضرید ساختمانها بخشی از نمای شهر هستند و دکوراسیون نمای آنها به زیبایی و هماهنگی نمای شهر کمک میکند. در واقع وجود نرده و حفاظ در نمای ساختمانها الزامیست.
نرده و حفاظ در بخشهایی از ساختمان بکار برده میشوند که خطرساز بوده مثل بالکن، پلکان، پنجره ها و نقاط دیگر. برای نصب نرده و حفاظ ساختمان علاوه بر رنگ و مدل حتما واجبست مقاومت آنها رو هم در نظر بگیریم. نرده و حفاظ ساختمان در ایجاد امنیت نقش مهمی داشته و در مکانهای مختلفی مثل باغ، شرکت، ویلا، خانه و غیره بکار میروند. یکی از مزیتهای نرده و حفاظ ساختمان اینست که از ورود سارقین و افراد متجاوز به حریم خصوصی افراد جلوگیری میکنند.

استاندارد ارتفاع نرده و حفاظ ساختمان

  • طبق استاندارد آتش نشانی و مبحث 4 مقررات ملی ساختمان، نرده ها لازمست حداقل از لبه پله 90 سانتیمتر ارتفاع داشته باشند.
  • چشم پله بایستی ترجیحا کور باشد. در صورتی که عرض چشم پله بیشتر از 10 سانتیمتر بود، نرده باید در چشم پله با ارتفاع 110 سانتیمتر و عمود بر آن نصب شود.
  • حداکثر فاصله مجاز برای بین المانها یا حفاظ نرده کمتر از 11 سانتیمتر است. به طوری که سر کودک از آن عبور نکند.
  • ارتفاع جان پناه بالکن و تراسها لازمست حداقل 110 سانتیمتر در نظر گرفته شود. در جاهایی که ارتفاع جان پناه کمتر از 110 سانتیمتر است باید با نصب نرده و حفاظ ساختمان از خطر سقوط ساکنین جلوگیری کرد.

مکان نصب نرده و حفاظ ساختمان

نرده و حفاظ در مکانهایی چون بالای دیوارهای کم ارتفاع، بالکن، راه پله، پنجره، اطراف زمینهای خالی در شهر و خیابان به عنوان وسیله جدا کننده نصب میشوند. نصب نرده و حفاظ ساختمان در بالکن باعث میشود تا کودکان به راحتی بتوانند در بالکن بروند و مشکلی برایشان پیش نیاید. همچنین از حیوانات خانگی هم در بالکن میتوانید نگهداری و مراقبت کنید. از این رو نصب نرده در راه پله به اشخاص مسن و کودکان کمک میکند تا بتوانند به راحتی بالا و پایین بروند.
در پنجره ای که اصلا حفاظ ندارد، نصب نرده و حفاظ باعث میشود که سرقت و دزدی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و اشخاص متجاوز به راحتی اجازه دسترسی به خانه را نداشته باشند. نصب نرده و حفاظ برای منازل ویلایی نیز انجام میشود. همچنین نصب نرده و حفاظ ساختمان برای پنجره های طبقه اول در آپارتمانها ضروریست.

جنس نرده و حفاظ ساختمان

نرده و حفاظ ساختمانها را از مواد سرامیک، فلز، چوب، شیشه و غیره میسازند. نرده و حفاظها در بسیاری از ساختمانهای مدرن و عمارتهای قدیمی استفاده میگردند. بیشترین کاربرد نرده در راه پله ساختمانهاست. نرده راه پله از فلز (آهن - استیل) و چوب ساخته میشود که نوع چوبی آن را از چوب راش میسازند و دارای کیفیت بالاییست. نرده چوبی استحکام کافی ندارد و فقط جنبه تزئینی دارد. بیشتر در داخل منازل به صورت ترکیبی با فلز به کار میرود. نوع استیل آن مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع شرایط جوی، خط و خش و رطوبت دارد. نرده و حفاظ ساختمان در انواع باغها، پارکها، دیوار ساختمانها، مکانهای امنیتی و فضای داخلی  و خارجی منازل و ... کاربرد دارند.

نرده فلزی

نرده های فلزی طول عمر زیادی دارند، بسیار بادوام و مقاوم میباشند. میتوانید آنها را با توجه به نمای بیرونی ساختمان خود رنگ کنید. از ویژگیهای این نرده پایین بودن هزینه آن، عدم زنگ زدگی و امنیت بالای آنست.

نرده استیل

این نرده مقاومت خوبی نسبت به آب، رطوبت، نور خورشید، انقباض، انبساط و خط و خش دارد. با گذشت زمان همچنان ماندگاری بالایی داشته و رنگ اش تغییر نمیکند. همچنین برای راه پله بیمارستانها و محیط حساس مناسب بوده و آلودگی را به خود جذب نمیکند. دارای خاصیت ضد زنگزدگی بوده و میتوان آن را با شیشه ترکیب نمود و جلوه زیبایی به وجود آورد. از معایب نرده استیل اینست که حاوی منگنزست و منگنز نیز ماده سرطان زایی به حساب میآید.

نرده چوبی

این نرده به دلیل بافت زیبا و منحصر به فرد خود، بسیار شیک و مجلل و پرطرفدارست. چوبی که برای نرده راه پله بکار میرود، چوب روس و راش بوده و میتوان با حکاکی و منبت کاری ظاهری زیبا و کلاسیک به آن بخشید.

نرده شیشه ای

این نرده شفافیت خاصی به محیط میبخشد و روشنایی و زیبایی را ایجاد میکند. برای راه پله از مدل نشکن آن مثل شیشه لمینت و سکوریت بهره میگیرند. این مدل نرده را با بهره گیری از مهارکننده شیشه نصب میکنند تا از خطر افتادن مصون باشند.

نرده آلومینیومی

از این نرده برای بالکن، استخر و فروشگاه استفاده میگردد. جزء نرده های کم وزن به حساب میآیند و تنوع زیادی دارند. نرده آلومینیومی از یراق آلات آلومینیوم ساخته میشوند.

نرده پلکسی

این نرده جزء محکم ترین و سخت ترین شیشه هاست و مقاوم در برابر شرایط جویست. علاوه بر زیبایی و لوکس بودن، استحکامش بسیار بالاست. نرده پلکسی دارای مقاومت بسیار بالاییست از این رو برای نصب در مکانهایی که نیازمند امنیت زیادی هستند بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگیهای نرده راه پله

نرده راه پله از مهمترین بخش یک خانه و ساختمانست و به عنوان یک تکیه گاه محسوب میشود. در ایمن سازی، امنیت و دکوراسیون و فضای داخلی و خارجی خانه بسیار تاثیر گذارست. استحکام نرده و حفاظ ساختمان در راه پله واجبه طوری باشد که در برابر ضربه و فشار مقاوم باشند. مواد نرده واجبه قابل شست و شو و قابل رنگ آمیزی باشد. نرده و حفاظها دارای طرحهای مختلفی هستند و مشتریان میتوانند آنها را بین طرحهای مدرن و کلاسیک انتخاب کنند. به این نکته باید دقت داشت که به مرور زمان نباید از شفافیت نرده و حفاظ ساختمان کم بشود.

موارد استاندارد نرده راه پله

استاندارد نرده راه پله به این صورتست که لازمه با سبک و دکوراسیون ساختمان هماهنگ و متوازن در نظر گرفته بشود. نرده راه پله هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ زیبایی لازمه طبق قوانین مشخص شده نصب گردد. در واقع مقررات ملی ساختمان به ما میگوید که چگونه عمل کنیم و ارتفاع نرده راه پله در داخل و خارج ساختمان چقدر باید در نظر گرفته بشود. اندازه استاندارد نرده راه پله با توجه به کاربری ساختمان که مسکونی یا اداریست تعیین میگردد.
همچنین برای کودکان و سالمندان بایستی طوری تعبیه گردد که از خطر افتادن آنها جلوگیری شود و آسیب نبینند. لازمست اشخاص هنگام بالا رفتن از پله بتوانند برای حفظ تعادلشان از نرده به عنوان تکیه گاه استفاده کنند. نرده با توجه به ابعاد راه پله ساخته و نصب میگردد. به طور معمول اندازه استاندارد راه پله حدود 220 الی 360 سانتیمترست. اندازه استاندارد نرده راه پله نیز با هم متفاوتست.

خصوصیات حفاظ دیوارها

از جمله خصوصیات قابل دقت در حفاظ دیوارها نوع حفاظ، جنس حفاظ، ارتفاع و تراکم حفاظست. در ادامه به توضیح هر کدام از این خصوصیات میپردازیم.
جنس حفاظ: جنس حفاظ دیوارها آهنی یا فولادیست.
تراکم حفاظ: تعداد میله‌ های عمودی در هر متر طول حفاظ دیوارها، تعیین کننده تراکم حفاظ میباشد. هر چقدر این تراکم بیشتر شود، باعث امنیت و زیبایی بیشتر حفاظ خواهد شد.
ارتفاع حفاظ: حفاظ دیوارها از یک تا یک و نیم متر ارتفاع دارند.
نوع حفاظ: حفاظ دیوارها در انواع حفاظهای سرنیزه دار، بوته ای، نیزاری، شاخ گوزنی و لیلیوم تقسیم میشوند.
مهمترین چیزی که در حفاظ دیوار واجبست به آن توجه نمود کاربری و امنیت آنست. اگر در جای دور و بیرون از شهر هستید حتما از حفاظهای نیزاری یا شاخ گوزنی با تراکم بالا و اگر در داخل شهر هستید از حفاظهای سر نیزه دار بهره بجویید.

انواع نرده و حفاظ ساختمان

نرده و حفاظ تراس

انتخاب نرده و حفاظ ساختمان در تراس از لحاظ اندازه، ابعاد، طول و عرض سکوی تراس تعیین میگردد. در انتخاب مدل نرده و حفاظ بالکن لازمه دقت ویژه داشته باشیم زیرا هم در زیبایی ساختمان تاثیر دارد و هم خاصیت جان پناه بودن آن مد نظر میباشد. در واقع بالکن به نوعی، هم با فضای داخل و هم خارج خانه در ارتباطست. بحث ایمنی در آن ضروریست و برای ایمنی آن لازمست از بهترین مصالح و متریالهای موجود بهره گرفت.

نرده و حفاظ پنجره

ضرورت نصب نرده و حفاظ ساختمان در پنجره، جهت حفاظت از انسانها و خانه هایشان میباشد. خصوصا طبقه اول آپارتمانها و منازل ویلایی که از لحاظ ایمنی و امنیت اهمیت ویژه ای خواهند داشت.

نرده و حفاظ راه پله

نرده راه پله جهت بالا و پایین رفتن افراد و به منظور یک تکیه گاه امن ساخته و نصب میگردد. طراحی آن لازمست به حدی ایمن انجام شود تا از سقوط اشخاص و رهگذران جلوگیری نماید.

موارد ایمنی نرده و حفاظ ساختمان
  • اولین مورد درباره بحث ایمنی نرده و حفاظ ساختمان ابعاد آنهاست. ابعاد آنها را واجبه طوری بسازند که کودک نتواند سر یا گردنش را از آنها عبور دهد. فاصله استاندارد و مناسب المانهای نرده از هم 11 تا 15 سانتیمترست.
  • مورد دوم فرم میله نرده راه پله است. بعضی فرفورژه نرده ها بسیار تیز و برنده هستند و اصلا بکارگیری آنها توصیه نمیگردد. چون در صورت افتادن افراد باعث خطرات جانی و مالی فراوانی میگردند.
  • مورد سوم وزن نرده و حفاظ ساختمانست. وزن نرده و حفاظ بایستی طوری انتخاب شوند که بعد از نصب و جوشکاری در جای خود ثابت بمانند. وزن نرده و حفاظ ساختمان نباید سنگین باشد چون در صورت شکستن، خسارت زیادی به فرد وارد میکنند.
  • مورد آخر جوش نرده و حفاظ میباشد. حتما میبایست به جوشکار زبده و متخصص در این زمینه کار را بسپارید. بهترین جوش برای نرده و حفاظ جوش CO2 میباشد. نرده و حفاظها بایستی از چند قسمت مختلف به زمین و محل نصبشان متصل شوند.

در صورت داشتن مشکل در نرده و حفاظ ساختمان خود با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت