ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

عایق حرارتی ساختمان

عایق حرارتی ساختمان

عایق حرارتی ساختمان ماده ایست که برای کم کردن تلفات حرارتی در سطوح مختلف ساختمانها، لوله‌ها، کانالها و مخازن بکار میرود. عوامل بسیار زیادی در ایجاد آسایش در ساختمانها مؤثرست. یکی از این عوامل تنظیم دمای داخلی منازلست که از این رو به اهمیت کاربرد عایق حرارتی ساختمان پی میبریم. این عایقها جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی مصرف میگردند و از انتقال گرما از یک مکان به مکان دیگر جلوگیری می کنند. بطور طبیعی گرما از مکان گرم به مکان سرد منتقل می شود، از این رو برای جلوگیری از انتقال گرما به فضای سرد باید از عایق حرارتی ساختمان بهره گرفت.
در گذشته در کشور ما به علت ساخت منازل با دیوار ضخیم، تبادل انرژی گرمایی کمی با خارج از خانه صورت میگرفت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و باریک شدن دیوارها، تبادل انرژی به شدت صورت میپذیرد که باعث اتلاف انرژی زیادی می گردد. عایقهای حرارتی تأثیر بسازیی در کاهش این اتلاف داشته و کمک شایانی به متعادل سازی دمای داخل منزل میکنند. البته عایقکاری ساختمان باعث میشود که هزینه ساخت بالا برود اما با توجه به پایین آمدن هزینه مصرف سوخت در مدت زمان کوتاهی این اختلاف هزینه جبران خواهد شد. بدین ترتیب با عایقکاری حرارتی منازل علاوه بر اینکه میتوانیم هزینه جاری خانوار خود را کاهش دهیم، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی نموده و در نتیجه در حفظ منابع طبیعی برای آیندگان سهیم خواهیم بود.

مزایای عایق حرارتی ساختمان

  • وقتی درجه حرارت محیط متعادلست فرد آرامش بیشتری داشته و بهتر به فعالیت روزانه خود میپردازد.
  •  عایق کاری درزها، توسط عایق حرارتی، ساختمان شما را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه میدارد.
  • خرید و نصب عایق حرارتی ساختمان در مرحله اول کمی هزینه بردار هست، اما در طولانی مدت منجر به کاهش هزینه و وقت شما میشود.
  • پوشش قسمتهای مختلفی از ساختمان با عایق حرارتی منجر به صرفه جویی 50 درصدی در مصرف سوخت و انرژی میگردد.
  • ضخامت عایق باید مقداری باشد که با کمترین میزان ممکن بتواند هدر رفت انرژی را کاهش دهد.
  • عایق حرارتی خوب دارای مقاومت حرارتی بالا، مقاومت فشاری ایده آل، مقاومت در برابر نم و رطوبت و مانع از رشد قارچ و کپک میباشد.
  • در حال حاضر انواع عایق حرارتی ساختمان که در بازار توزیع میشوند به صورت تخته ای، فله ای، نواری، لحافی، لوله ای و آجری میباشند.
  • این عایقها در مکانهای مختلف ساختمان استفاده میگردد از جمله: دیوارها، سقفها، پوشش لوله های آب گرم و سرد و کف ساختمانها.

 

انواع عایق حرارتی ساختمان

در زیر هشت مدل عایق حرارتی ساختمان را به شما معرفی میکنیم.

عایق الیاف معدنی

عایق الیاف معدنی دارای خواص فیزیکی مخصوص و قابل استفاده در کاربردهای مشخصست. به طور معمول این عایقها در دمای بین منفی ۱۸ تا ۶۴۹ درجه سانتیگراد کارایی دارند. همچنین از این الیاف معدنی برای عایقبندی مخزنها و لوله ها با هدف کاهش اتلاف انرژی استفاده میشود. این محصول نسبت به حریق مقاومت بالایی دارد و بر اساس آنچه گفته شد عایق حرارتی ساختمان بسیار خوبی نیز محسوب میگردد.

عایق پشم شیشه

پشم شیشه نوعی از الیاف معدنیست که در واقع عایق حرارتی - صوتی میباشد. این نوع عایق را از شیشه مذاب همراه با مقداری ماسه معمولی و رزین میسازند. الیاف پشم شیشه بسیار کوچک، ریز و سوزنی میباشند. یک رول از پشم شیشه معادل حداقل 10 بطری شیشه بازیافتیست. بکارگیری پشم شیشه در سطح جهانی بیش از 70 سالست که سابقه دارد. در ایران در حدود 40 سالست که صنعتگران  در بخشهای خصوصی و دولتی این الیاف را تولید میکنند.

عایق پشم سنگ

ماده اولیه اصلی برای تولید این عایق، سنگ بازالت از گروه سنگهای آذرینست که بازمانده فعالیتهای آتشفشانیست و در کشور به وفور یافت میشود. تکنولوژی تولید پشم سنگ دارای روشی پیشرفته با اصولی ساده است. ابتدا سنگ بازالت در دمای 1450 درجه سانتیگراد ذوب شده و به صورت سیلیکات مذاب در میآید. سپس مذاب به دست آمده با روش خاصی به الیاف بسیار ظریف به قطر 6 تا 8 میکرون تبدیل میگردد. مجموعه این الیاف میکروسکوپی عایق پشم سنگ را تشکیل میدهند.

انواع پشم سنگ عبارتند از:

خام یا ایزوترم
پتویی یا ایزوبلانکت
لوله مانند یا ایزوپایپ
لحافی یا فنوفلتپ
تخته شکل یا فنوپانل
پشم سنگ کاربردهای فراوانی بعنوان عایق حرارتی ساختمان در ساختمان سازی، صنعت و کشاورزی داراست.

عایق اسفنج شیشه ای

این عایق محصولی ناشناخته در ایرانست ولی تولید آن در آمریکا از حدود 80 سال پیش آغاز گشته و محصولی جا افتاده و پر مصرف در کشورهای صنعتیست. خواص منحصر به فرد آن در مقایسه با سایر مواد عایقها، باعث گشته که به عنوان ماده برتر و با کاربرد وسیعتر در موارد ویژه بکار گرفته شود. از جمله این خواص مقاومت فشاری بالا، خنثی بودن به مواد شیمیایی، دامنه کارکرد دمایی وسیع از منفی 260 درجه تا مثبت 600 درجه سلسیوس، چگالی پائین (در محدوده 100 تا 200 کیلو گرم بر متر مکعب) و سبکی آن، استحکام و ثبات ابعادی، آتش گیر نبودن آن، مقاوم در مقابل حمله حیوانات جونده و حشرات موذی، عایق رطوبت، گرما، سرما و صوت را میتوان نام برد.
مزیت برجسته دیگر در تولید عایق اسفنج شیشه، استفاده از شیشه بازیافتیست. شیشه های رها در طبیعت پس از مصرف میتوانند تا هزاران سال بدون تغییر باقی بمانند و تجزیه نشوند. بکارگیری آنها برای محصولی جدید با کاربرد وسیع و طولانی نشان از دوستدار طبیعت بودن این تولیدست. امروزه این عایق در صنایع ساختمان سازی، پتروشیمی، شیمی، غذایی و دارویی، نظامی، نیروگاهی، کشتی سازی، ساخت بنادر، زیرسازی جاده ها در مناطق سردسیر، فضاهای ورزشی، استخر و آبنماها و غیره، جایگاه ویژه داشته و مصرف آن همچنان رو به افزایش است.

عایق پرلیت

پرلیت سنگیست از نوع سیلیکات از دسته شیشه های آتشفشانی که اگر به مقدار کافی حرارت ببیند بین ۴ تا ۳۰ برابر حجم اولیه خود منبسط میگردد. مخلوطی از پرلیت منبسط، آزبست و یک ماده چسباننده مانند گچ یا سیمان بصورت عایق حرارتی بسیار خوبی عمل میکند که از آن به منظور عایقکاری مخازن و لوله‌ها تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد کمک میگیرند. از مهمترین کاربردهای پرلیت منبسط میتوان به تهیه بتن سبک وزن، پرکنندگی، عایق حرارتی ساختمان، عایق صوتی، افزودنی به خاک کشاورزی و به عنوان ماده صافی و ساینده اشاره نمود.
مقدار چگالی پرلیت بسیار مهمه و بهترست چگالی پرلیت کمتر از 80 کیلوگرم در متر مکعب باشد. هر چقدر چگالی پرلیت پایینتر باشد، کیفیتش بهتر خواهد بود. فعلا تا چگالی 35 کیلوگرم در متر مکعب پرلیت را میسازند. یک نکته بسیار مهم در این رابطه وجود ناخالصی در پرلیت هست. و چون در کشور ما پرلیت به طریق تخصصی انتخاب و تولید نمیشود، کیفیت مورد انتظار برای عایق مطلوب بدست نمیآید. تولیدات پرلیت در دانه بندی معمولا از 0 تا 1 میلی مترست. بیشتر ناخالصیهای پرلیت نیز در دانه بندی 0 تا 1 میلیمتر جمع میشود. یعنی اگر سنگ پرلیت دارای ناخالصی باشد، قطعا پرلیت منبسط با دانه بندی 0 تا 1 میلیمتر حاوی بیشترین ناخالصی خواهد بود و برای تولید عایق حرارتی ساختمان خوب نیست.

عایق تخته فیبری

فیبر سفت و سخت یا عایق تخته فیبری را از مواد فایبر گلاس یا مواد پشم معدنی تولید میکنند. از آن برای عایقکاری محل جریان رفت و آمد هوا در منازل بهره میگیرند. همچنین اگر نیاز به عایقی بود که بتواند درجه حرارت بالا را تحمل کند از آن بهره میگیرند. این مدل عایق حرارتی ساختمان در ضخامتهای مختلف از 1 اینچ تا 2.5 اینچ به شکل تخته های صلب تولید میشوند.
بطور کلی برای ساخت عایق تخته فیبری از پشم نمد فشرده بهره میبرند و آن را با الیاف گیاهی ترکیب مینمایند. مقاومت بالا در مقابل حرارت و استحکام مکانیکی بالا از ویژگیهای مثبت این عایق حرارتی ساختمان میباشد. لازم به ذکرست که این عایق علاوه بر مزایایی که ذکر شد، معایبی نیز نظیر جذب آب و از دست دادن خاصیت عایقی دارد. همچنین در مقابل آتش نیز واکنش نشان داده و میتواند عاملی برای گسترش آتش به‌ حساب آید.

عایق تخت چوب پنبه فشرده

برای ساخت این نوع عایق دانه های چوب پنبه را فشرده کرده و آنها را با صمغ طبیعی ترکیب مینمایند تا تخته ها ساخته شوند. این تخته ها گران قیمت اند و در برابر انتقال حرارت مقاومت خوبی دارند ولی مقاومت آنها در آتش سوزی متوسط است. تخته چوب پنبه فشرده تحمل فشار را دارد ولی در برابر کشش سطح مقاومت مناسبی ندارد. این نوع عایق حرارتی ساختمان در مقابل سایش و رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند بنابراین در محلهایی که رطوبت شدیدست به کار برده میشوند. و در هنگام نصب با فاصله کم به تکیه گاه نیاز دارند تا از شکستگی آنها ممانعت شود.

 عایق پلاستیکی

عایق پلاستیکی از جمله عایق حرارتی ساختمان است که تنوع بالایی داشته و در عین‌ حال از اقلام مختلفی نیز برخوردارست. این نوع از متریال شامل کاربردهای مختلفی بوده و سبک هستند و نصب آنها آسانست. عایق پلاستیکی به شکل فومهای تخته شکل یا ورقه هایی با مقاطع مختلف ساخته میشوند که این فومها در صنعت به عنوان عایق حرارتی به شمار میآیند. تنوع عایقهای پلاستیکی بسیار بالاست در نتیجه خصوصیات آنها نیز متفاوتست.

عایقهای پلاستیکی عبارت اند از:

فومهای پلی استایرن
پلی اتیلن
پلی یورتان
فنولیک
پلی وینیل کلراید
اوره فرم آلدئید
فوم EPDM (اتیلن -پروپیلن -داین- منومر )، نیتریل فوم و...

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی هشت عایق حرارتی ساختمان پرداختیم. عایقهای حرارتی در تأسیسات گرمایی، برای کاهش هدر رفت انرژی حرارتی سطوح مختلف، لوله‌ها، کانالها و مخازن کارآمد هستند. انواع عایق حرارتی ساختمان برحسب موادی که در تولید آنها مصرف میشوند، دسته بندی میگردند. در ساختار تعدادی از این عایقها حبابهای هوا وجود دارد و این حبابها حرارت را کاهش میدهند. تعدادی دیگر از این عایقها حرارت را بازتاب میکنند که در این حالت باید پشت آنها حدود ۲ سانتیمتر فاصله تعبیه شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با کارشناسان ایمن تیک تماس بگیرید.

0 نظر

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری با علامت * مشخص شده اند

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت