ایمن تیک / مرکز کنترل فنی و ایمنی ساختمان

سرویس کولر آبی

خدمات تعمیر و نگهداری

سرویس کولر آبی بایستی هر سال قبل از شروع گرما انجام شود. زیرا کولر آبی در فصول گرم سال به طور مداوم روشن میباشد. این روشن بودن بیش از اندازه باعث میشود که کولر زودتر فرسوده شود و قطعات آن زودتر مستهلک گردد. خرابی قطعه ای از کولر میتواند بر قطعات دیگر تاثیر منفی بگذارد. انجام سرویس کولر سبب میشود که از خرابیهای احتمالی قطعات کولر جلوگیری گردد و آلودگیهای موجود در دریچه و کانال کولر از بین برود. 

با سرویس منظم و به موقع کولر آبی راندمان و طول عمر مفید کولر آبی شما بالا میرود. بهترست هر سال نسبت به سرویس کولر آبی اقدام کنید.  قبل از استفاده و روشن کردن کولر آبی حتما از سلامت کولر و قطعات آن مطمئن شوید.

 سرویس کامل کولر آبی شامل بررسی فن و در صورت نیاز تعویض تسمه کولر، از بین بردن رسوبات کولر، تعویض پوشال کولر، شستشوی بدنه کولر، شستشوی مخزن حلزونی، روغن کاری یاتاقان کولر، کنترل پمپ آب و سیستم انتقال آب به پوشالها و... که در ادامه آنها را شرح میدهیم.

سرویس کولر آبی باید توسط متخصصین مربوطه انجام شود تا از بروز آسیبهای احتمالی جلوگیری شود. تیم فنی ایمن تیک آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. 

شما میتوانید با ثبت درخواست کولر آبی به راحتی خدمات سرویس کولر را از ایمن تیک دریافت نمایید. کارشناسان ما با شما تماس گرفته و هماهنگی های لازم را انجام میدهند. در زمان تعیین شده در محل شما حاضر مشکل را شناسایی و به رفع آن میپردازند. همچنین میتوانید با شماره های 09127658003  - 02144778781 - 02144778683 تماس حاصل نمائید. 

کولری که سرویس نشده بهترست خاموش باشد زیرا مصارف برق و آب را هدر میدهد. امکان انتخاب و تنظیم درجه سرما در کولر آبی وجود ندارد. فقط میتوان در دور تند یا کند نگه داشت. سرویس کردن درست و به موقع کولر باعث میگردد انرژی کمتری هدر رود. توصیه میگردد در بعضی ساعات خاموش باشد. حتما با شروع فصل گرما برخی از قطعات کولر باید چک و بررسی شوند. زیرا در صورت فرسوده شدن مصرف کولر را بالا میبرند. در واقع سرویس به موقع و نگهداری از کولر باعث افزایش طول عمر آن و بازدهی بهتر آن میگردد.
 

 
 

 

مواردی که شامل سرویس کامل کولر آبی میشود کدامند؟

-شناور کولر آبی باید تنظیم شود برای اینکه آب ورودی به کفی کولر کنترل بشود.

-پمپ آب و سیستم انتقال آب به پوشالها کنترل گردد.

-فن چک و بررسی گردد و اگر نیاز بود تسمه کولر تعویض بشود.

-یاتاقان کولر حتما روغن کاری بشود.

-دینام کولر بررسی و سپس روغن کاری گردد.

-رسوبات کلی کولر را از بین ببریم.

-جعبه تقسیم کولر حتما بررسی گردد.

-مخزن حلزونی حتما شسته بشود.

-تسمه کولر حتما تنظیم بشود.

-پوشال کولر نیز باید تعویض گردد.

-بدنه کولر کامل شسته بشود.

-در نهایت کولر آبی راه اندازی گردد.

انواع کولر آبی

کولر آبی ثابت

این کولر ساده ترین نوع کولر آبیست. به دلیل اندازه آن روی پشت بام، بالکن و یا حیاط نصب شده. از طریق کانالها هوای خنک و مطبوع را به محیط هدایت میکند.

کولر آبی سلولزی

این کولرها برای مناطقی که دارای رطوبت زیاد هستند مناسب است. پدهای سلولزی که هیچ گونه گرد و غباری را به دلیل بسته بودن محفظه شان به داخل خود راه نمیدهند، دوام بسیار بالایی دارند. حتی خنک کنندگی آنها نسبت به نوع پوشالی بیشتر است. تنها عیبی که میتوان از این محصول انتظار داشت کمبود لوازم یدکی و احتمالا بوی نامطبوعی که بعضی وتا در محیط پخش میکند.

کولر آبی پوشالی

این کولرها سیستم بسیار ساده ای دارند و دارای پوشالهای آبی هستند. به این صورت که اول پوشال خیس شده و سپس جریان هوا که از آن عبور کرده و در اثر آزاد شدن مولکولهای آب هوای سرد ایجاد میگردد. این پوشالها قابلیت این را دارند که باد خنکی را تولید کنند که از هوای بیرون 20 درجه سردتر باشد.

کولرهای پوشالی در مناطق گرم و خشک کارایی بسیار بالایی دارند. به خاطر سادگی و آسانی در تعمیر و نحوه تعویض پوشال بسیار کاربرد دارند.

کولر آبی متحرک

این کولر آبی قابل حمل میباشد و به صورت یکپارچه کار میکند یعنی نیاز به کانال کشی ندارد. از این محصول برای فضاهای کوچک استفاده میگردد.

کولر آبی صنعتی

این کولر برای محیطهای خیلی بزرگ و کارگاهها به کار برده میشود. مانند کولر آبی ثابت دارای دو نوع پوشالی  و سلولزی میباشد.

اجزای اصلی کولر آبی

کانال خروجی کولر: جایگاه این کانال مابین دریچه هوا و برزنت میباشد. بایستی از نور آفتاب به این قسمت جلوگیری کنیم تا راندمان کولر بیشتر شود. کانال داخلی: جایگاه این کانال داخل کولرست و پروانه دقیقا روبه روی آن قرار دارد.

بدنه کولر (پارچه برزنتی): از برزنت برای جلوگیری از لرزشهای کولر و کانال خارجی استفاده میشود. این پارچه باید کاملا سالم باشد.

ناودانها: بر روی هر قسمت از درپوشهای کولر مسیری برای ورود و توزیع آب وجود دارد که به آن ناودانی میگویند. آب پخش کن (سه راه آب) پولی بزرگ و کوچک: از طریق دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی که به وجود می آید در الکتروموتور به محور انتقال می یابد. هم راستا بودن دو پولی اهمیت زیادی دارد.

شناور: آب داخل مخزن کولر با استفاده از شناور ثابت است. اجزا الکتریکی کولر آبی – کابل رابط چهارسیم برای انتقال برق از کلید به کولر.

فیوز: برای اینکه از خطراتی مثل اضافه بار حفاظت کند.

جعبه ترمینال: برای اینکه اتصالات مطمئن ایجاد شود و بدنه کولر عایق باشد. کلید مخصوص کولر: برای راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ.

الکتروموتور دو سرعته: برای اینکه فن در کولر آبی به چرخش دربیاد. شامل خازن راه انداز، خازن اصلاح ضریب قدرت، کلید گریز از مرکز، سیم پیچ راه انداز، سیم پیچ دور کند، سیم پیچ دور تند.

پمپ آب کولر: آب از مخزن به کمک واتر پمپ به سه راه آب منتقل و از آنجا به طرف ناودانها هدایت میگردد.

آموزش نحوه سرویس کولر آبی

جهت سرویس کولر آبی گردنده های کولر و یاتاقانها را بازدید و روغن کاری نمائید. روغن کاری بایستی به صورت منظم و در پایان هر دوره سرویس کردن کولر آبی در ابتدای فصل و پایان فصل صورت بگیرد. سپس محدوده ای که گرد و غبار گرفته را تمیز میکنیم. مسیر هوا باید رویت شده و مطمئن شویم برزنت کانالها سالم میباشد.

در پایان فصل گرما بایستی موتور مجدد روغن کاری و از کولر جدا گردد. همچنین در جای مناسب نگهداری شود. یکی از عوامل مهم سوختن موتور و پمپ کولر اینست که موتور کولر حتما در معرض رطوبت قرار گرفته و دچار زنگ زدگی شده. با روغن کاری به موقع میتوان طول عمر کولر آبی را بالا برد.

خدمات مرتبط

newsletter2

استان خود را انتخاب کنید

با انتخاب شهر و استان، خدمات ایمن تیک را در شهر خود ببینید

×

×

جستجو در سایت